Selve princippet for periodisering af regnskabsregistreringer fremgår af § 26 i regnskabsbekendtgørelsen.
Udgifter og indtægter registreres når levering har fundet sted og senest på betalingstidspunktet.
Afskrivninger, nedskrivninger, tilgang og forbrug af varelagre samt tilgang og forbrug af hensatte forpligtelser registreres i takt med at de forbruges og uanset betalingstidspunkt.
Udgifter ved tilskudsordninger registreres på tidspunktet for afgivelse af bindende tilsagn. De nærmere retningslinjer for registreringen af tilsagn er angivet i ”Vejledningen om budgettering og regnskabsføring af tilsagnsordninger på tilskudsområdet”.
For så vidt angår EU-indtægter og projektindtægter m.v., hvis erhvervelse forudsætter, at der gennemføres en på forhånd specificeret aktivitet skal indtægtsregistreringen foretages i takt med udgiftsafholdelsen til denne aktivitet.
Selve princippet for periodisering af regnskabsregistreringer fremgår af § 26 i regnskabsbekendtgørelsen.
For at få en korrekt periodisering indregnes forud indbetalte indtægter (som kommer før levering af ydelsen har fundet sted) og forudbetalte omkostninger (som foretages før forbruget er sket) i balancen.
Dette indebærer at:
Opgørelse af periodeafgrænsningsposter kan ske for hver periode dvs. fra måned til måned eller hvert kvartal. Skal ske årligt.
Den modsatte situation gør sig gældende hvis en institution f.eks. har leveret en varer eller modtaget en leverance, hvor ind- og udbetalingerne foretages efter månedsafslutning eller i nyt år, idet der også her skal foretages en periodisering.
Dette indebærer at:
Der henvises i øvrigt til BV 2.2.4. vedrørende periodisering.
I forbindelse med årsafslutningen er det en god ide at udarbejde og bogføre periodiseringsoversigter med overslag over væsentlige udgifter angående endnu ikke modtagne regninger i relation til det afsluttede kalenderår.
Formålet med periodiseringsoversigterne er at danne udgangspunkt for bogføring af udestående udgifter og de kan dermed medvirke til at sikre, at der sker en korrekt periodisering af regnskabet.
Hent notat om periodiseringsoversigter (doc)
Den enkelte virksomhed skal i sin regnskabsinstruks anføre virksomhedens overordnede retningslinjer for, hvor ofte fx kvartalsvis eller årligt der periodiseres, samt de i virksomheden fastsatte beløbsmæssige bagatelgrænser for periodisering af udgifter og indtægter.
Den enkelte virksomhed fastsætter selv disse bagatelgrænser ud fra en væsentlighedsbetragtning.
Nedenfor er angivet 2 eksempler på, hvorledes disse bagatelgrænser kan beskrives i regnskabsinstruksen.
I det ene eksempel fastsættes beløbsgrænserne set i forhold til, om der er tale om modtagne eller ikke modtagne fakturaer, mens beløbsgrænsen i det andet eksempel varierer set i forhold til, om der er tale om kvartals- eller helårsregnskaber.
Det er den enkelte institution der skal vurderer hvilken bagatelgrænse der er relevant i forhold til deres regnskab.
Eksempel 1: Fastsættelse af retningslinjer for periodisering |
Bogførte fakturaer, der periodiseres:
OBS: Det skal af fakturaen fremgå, at den dækker en ydelse, der løber over en periode, og at denne periode løber over to eller flere kvartaler eller to regnskabsår |
Modtagne men endnu ikke bogførte fakturaer, der periodiseres:
|
Ydelser, hvor faktura endnu ikke er modtaget, der periodiseres:
|
Eksempel 2: Fastsættelse af retningslinjer for periodisering |
Der foretages udelukkende periodisering af udgifter set i relation til:
|
E-mail: statsregnskab@oes.dk
ØAV er en samling af alle Finansministeriets bevillings- og regnskabsregler samt Statens kontoplan.