Publikationer, vejledninger og værktøjer

Sammenhængende økonomistyring

 

Publikationer

Hent publikationen: "Vejledning til værktøj til selvvurdering af modenhed på risikostyring", 2020 

Resumé:

Formålet med dette værktøj er at skabe en ramme for dialog om, hvor moden jeres organisation er i forhold til risikostyring i dag, og hvor den skal hen på sigt. Værktøjet kan bidrage til fælles refleksion over såvel organisationens nuværende praksis som organisationens vision for risikostyring. Det stiller derfor også skarpt på organisationens udviklingspunkter og parathed i forhold til risikostyring. Værktøjet består af en række spørgsmål, som drøftes og

 

Hent publikationen "Inspiration til risikostyring i staten", 2022

Resumé

Publikationen handler om risikostyring i bred forstand. Den beskriver, hvad en risiko og risikostyring er, hvorfor det er væsentligt, og hvordan det kan bedrives i praksis. Publikationen henvender sig som udgangspunkt til ledere og medarbejdere, som enten skal i gang med eller allerede arbejder med risikostyring. Der refereres løbende til et værktøj til risikostyring, som du finder under "værktøjer". Publikationen er ikke normerende og skal alene ses som inspiration til, hvordan statslige institutioner kan arbejde med risikostyring.

Mål- og resultatstyring

Publikationer


Hent publikation: "Strategisk styring med resultater i fokus", 2014

Resumé:

Publikationen handler om strategisk styring og beskriver en model for styring i staten med resultater i fokus, herunder hvordan institutioner kan arbejde med mål- og resultatsplaner og strategiske målbilleder. Her fremgår det, at den gode mål- og resultatsplan og arbejdet med den skal være forankret på toplederniveau, at den skal være fokuseret, let tilgængelig og bygge på et solidt strategisk målbillede ud fra det politiske opdrag.

Hent publikation: "Inspiration til strategisk styring med resultater i fokus", 2014

Resumé

Publikationen har til formål at udfolde modellen for strategisk styring i staten med resultater i fokus, herunder hvordan de statslige institutioner kan arbejde med mål- og resultatplaner og strategiske målbilleder. Der gives eksempler på, hvordan forskellige statslige styrelser arbejder med strategisk styring samt inspiration til, hvordan man kan udvikle den strategiske mål- og resultatstyring i institutionen.

Hent publikationen "Inspiration til målformulering med fokus på kerneopgaven", 2017

Resumé

Publikationen giver gode råd til målformulering i forbindelse med mål- og resultatstyringen. Flere statslige institutioner søger inspiration til at formulere gode mål. Publikationen præsenterer således eksempler på mål for typiske hovedopgaver i statslige styrelser, fx sagsbehandling, anlæg, kommunikation, policy m.fl.

Hent inspirationsmateriale til implementering af bæredygtige målsætninger her

Resumé 

Inspirationsmaterialet har til formål at understøtte implementeringen af kravet om bæredygtige målsætninger. Inspirationsmaterialet kommer med eksempler på, hvordan styrelser og statsinstitutioner arbejder med implementering af bæredygtighed og FN's Verdensmål i praksis. 

Værktøjer

Hent værktøjet "Mål- og resultatplan" her.

Resumé:

Værktøjet beskriver hvordan mål- og resultatplanen bruges som styringsværktøj. Mål- og resultatplanen er et kort og fokuseret dokument, som forventningsaf-stemmer og beskriver styringsrelationen mellem departement og styrelse. 

Ledelsesinformation

Publikationer

Hent publikationen "Vejledning om den sammenhængende registreringsramme", 2017

Resumé

En registreringsramme er den infrastruktur, som anvendes til at holde styr på og skabe overblik over institutionens data. Den består af en række dimensioner, der anvendes til at organisere data ud fra konkrete styringsbehov. Registreringsrammen giver det samlede grundlag for såvel koncernens som institutionens styring og skal dermed tænkes sammenhængende mellem systemer og styringsbehov. Det vil sige på tværs af strategi, økonomi, løn og tid – og med de faglige kerneopgaver som omdrejningspunkt. Denne vejledning behandler dermed ikke alene den økonomiske kontoplan, men registreringsrammerne for alle styringsdiscipliner på tværs af såvel administrative systemer som fagsystemer.

Hent publikationen "Inspiration til ledelsesinformation", 2017Resumé

Resumé

Publikationen handler om ledelsesinformation og udivkling af ledelsesinformation, samt en række eksempler samlet i cases. Publikation består af tre dele. Del 1 præsenterer Økonomistyrelsens vision for god ledelsesinformation. Del 2 introducerer den teoretiske ramme, som praktikeren kan benytte i arbejdet med ledelsesinformation. Her præsenteres læseren for, hvad god ledelsesinformation består af samt ideer til tilrettelæggelsen og udviklingen. I del 3 præsenteres yderligere operationalisering af ledelsesinformation og gode eksempler fra staten, som både lederen og praktikeren kan hente inspiration i.

Værktøjer

 Hent KPI-katalog for økonomi-ledelsesinformation

Resumé:

Kataloget er en del af en serie, som samlet skal understøtte statslige institutioner i at udvælge de rette styringsindikatorer (KPI’er) til ledelsesinformation inden for HR, økonomi, ESDH og strategi mv. Hvert katalog sætter fokus på centrale temaer for ledelsesinformation inden for det pågældende styringsområde. Denne publikation omhandler området økonomi.

Hent KPI-katalog for HR-ledelsesinformation

 

Resumé:

Kataloget er en del af en serie, som samlet skal understøtte statslige institutioner i at udvælge de rette styringsindikatorer (KPI’er) til ledelsesinformation inden for HR, økonomi, ESDH og strategi mv. Hvert katalog sætter fokus på centrale temaer for ledelsesinformation inden for det pågældende styringsområde. Denne publikation omhandler området HR.

Risikostyring

Publikationer

Hent publikationen "Registreringsrammen som styringsværktøj", 2020

Resumé

Publikationen giver en grundlæggende introduktion til, hvad registreringsrammer er, samt hvordan registreringsrammer kan designes og vedligeholdes. Det er hensigten, at publikationen kan anvendes på tværs af funktioner, der arbejder med økonomi, HR, faglig styring samt strategi, således at der fastlægges en relevant sammentænkning af registreringsrammerne på tværs af disse fagskel.

Hent publikationen "Den økonomiske registreringsramme", 2020

Resumé

Publikationen går i dybden med den økonomiske registreringsramme og skal ses som supplement til publikationen ”Registreringsrammer som styringsværktøj”. Formålet med den økonomiske registreringsramme er at skabe en mere formålsorienteret og aktivitetsnær regnskabsregistrering, der modsvarer interne styringsbehov samt eksterne krav om fx at kunne dokumentere enhedsomkostninger og produktivitet og samtidigt sikre, at registreringsrammen er sammenkoblet til finanslovsstrukturen, statens kontoplan og regnskabsstrukturen. Publikationen består af to dele - en del omhandlende den økonomiske registreringsramme i en statslig kontekst, samt en del der går i dybden med hvilke dimensioner og styringslogikker, den økonomiske registreringsramme indeholder. Bilaget er et værktøj, som institutioner kan anvende til at evaluere sin egen økonomiske registreringsramme.

Hent publikationen "Den tidsmæssige registreringsramme", 2020

Resumé

Publikationen går i dybden med den tidsmæssige registreringsramme og skal ses som supplement til publikationen ”Registreringsrammer som styringsværktøj”. Formålet med den tidsmæssige registreringsramme er, at skabe overblik over tilstedeværelses- og fraværstid, da det er et centralt værktøj i den daglige styring af personaleressourcer. Publikationen anviser, hvilke kategorier man med fordel kan tænke ind i tidsregistreringen, samt hvordan den tidsmæssige registreringsramme kan kobles til de øvrige registreringsrammer. 

Hent publikationen "Den faglige registreringsramme", 2020

Resumé

Publikationen går i dybden med den faglige registreringsramme og skal ses som supplement til publikationen ”Registreringsrammer som styringsværktøj”. Det illustreres, hvordan den faglige registreringsramme med fordel kan sikrer en tværgående kobling med registreringsrammerne i øvrige relevante systemer fx økonomi eller tid, da det muliggør, at den faglige aktivitet på forskellig vis kobles med de anvendte ressourcer, hvilket giver et mere fuldstændigt billede af driftsopgaven og muliggør det som vi kalder en datadreven styring. 

Hent publikationen "Økonomisk styring af IT i staten" her

Resumé

Publikationen har til formål at illustrere bedste praksis af økonomisk styring af IT i staten

Hent publikation "kender du dine styringsbehov?" her

Resumé

I publikationen adresseres hvordan man systematisk kan arbejde med at systemunderstøtte styringsbehovene i institutionen. I publikationen finder du råd og vejledning til, hvordan man kan designe en relevant registreringsramme som understøtter styringsbehovene. 

Hent publikationen "Checkliste ved anvendelse af eksterne konsulenter" her.

Formål

Formålet med nærværende checkliste er, at den enkelte offentlige institution får størst mulig værdiskabelse, når der anvendes eksterne konsulenter, samt at eksterne konsulenter får de bedst mulige rammer for at levere et tilfredsstillende projekt inden for den aftalte tid og kvalitet.

Checklisten henvender sig primært til chefer i den offentlige sektor med direkte ansvar for konsulentindkøb samt relaterede medarbejdere og projektteams. Derudover er materialet relevant for eksterne konsulenter, idet materialet kan sikre et fælles sprog før, under og efter projektet.

Genstandsfeltet for checklisten er primært større projekter, hvor der anvendes eksterne managementkonsulenter.

Checklisten har fokus på de interne organisatoriske overvejelser ved anvendelse af konsulenter og berører derfor ikke selve indkøbssituationen eller den løbende kontraktstyring.

Hent publikationen "Inspiration til årshjul for enkel og værdiskabende styring", 2018

Resumé

Publikationen handler om anvendelsen af årshjul til at understøtte enkel og værdiskabende styring i statslige institutioner. Et sammentænkt årshjul tydeliggør de interne afhængigheder, der er (eller bør være) mellem de administrative processer for strategi, økonomi og HR. Årshjulet bidrager til sammenhængen mellem institutionens strategi, faglige aktiviteter og ressourceanvendelse. Publikationen skal inspirere administrative medarbejdere og ledere i statslige institutioner til at arbejde videre med et sammenhængende årshjul for de administrative processer.

Hent publikationen "Regelgrundlag for generelle fællesomkostninger" her

Resumé

De statslige institutioners generelle fællesomkostninger kan kun sammenlignes, hvis der er en ensartet afgrænsnings- og registreringspraksis på tværs af institutionerne. Økonomistyrelsen har derfor udarbejdet en fælles definition for generelle fællesomkostninger. Den præsenterer de overordnede principper og kommer med eksempler.

 

Hent "Vejledningen til løn- og omkostnignsfordeling i LDV" her

Resumé

Vejledningen giver en indføring i løn- og omkostningsfordelingsværktøjet i LDV. I det tilhørende bilag gives yderligere et indblik i de forretningsvalg, en institution skal foretage.

Hent publikationen "Kend dine styringsbehov" her

Resumé

Inspirationsmaterialets formål er at give statslige institutioner inspiration til arbejdet med enkel og værdiskabende styring via de interne styringsmodeller, herunder styringsbehov, processer og økonomiske registreringsrammer. Baggrunden for inspirationsmaterialet er det fællesstatslige budgetsystem (SBS), men materialet er tiltænkt at kunne anvendes generelt i de enkelte institutioner til at koble styringsbehov med budgetlægningen gennem en god og enkel registreringsramme.

Værktøjer

Hent værktøjet "Periodisering af enhedens interne budget" her

Resumé

Værktøjet bruges til at periodisere enhedens forventede forbrug på aktiviteter, og før det muligt løbende at følge op på forbrug og opdage evt. afvigelser ift. budgettet. Værktøjet understøtter de kvartalsvise udgiftsopfølgninger og tilhørende afvigelsesforklaringer

Hent værktøjet "Kontrol af ind- og udbetalinger gennem funktionsadskillelse" her

Resumé

Funktionsadskillelse er et værktøj, der kan bruges til at sikre, at den der bestiller en vare- eller tjenesteydelse, aldrig er den sammen som også godkender den. Værktøjer beskriver hvordan alle indkøb således skal gennem mindst to perso-ner, hvilket minimerer risiko for svindel med offentlige midler.

Hent værktøjet til "kompetent kontrol" her

Resumé

Kontrolsystemet er et værktøj, der indeholder en systematik og struktur, der sikrer, at fx alle ind- og udbetalinger håndteres i overensstemmelse med reglerne og kontrolleres systematisk. Kontrolsystemet omfatter typisk finansielle transaktioner, men kan også omfatte it-drift, -sikkerhed og -infrastruktur, GDPR, korrekt sagsbehandling mv.

Hent værktøjet til "Værktøj til risikostyring og revisionsbemærkninger" her

Resumé

Formålet med værktøjet er at understøtte, at statslige institutioner har overblik over risici og revisionsbemærkninger. Værktøjet samler data ét sted, minimerer mængden af dobbeltarbejde og giver mulighed for en overskuelig ledelsesmæssig afrapportering. Værktøjet er ikke normerende og skal alene ses som inspiration til arbejdet med at skabe overblik over risici og revisionsbemærkninger.

Hent værktøjet "grundbudget for institution og enhed" her

Resumé

Grundbudgettet er en opgørelse over institutionens samlede forventede forbrug for det kommende finansår. Grundbudgettet afspejler hele institutionens budget for finansåret og er en aggregering af alle institutionens interne budgetter.