Hvis jeres institution står overfor en ressortomlægning, er det vigtigt, at I kontakter Økonomistyrelsen så tidligt som muligt i processen. I Økonomistyrelsen vil I få en kontaktperson, der guider jer igennem processen og hvad I skal sørge for at levere af information og data, så ændringer registreres korrekt i alle berørte systemer i systemporteføljen, herunder Statens HR.
Processen kan variere meget, da der rent systemmæssigt findes en lang række varianter af ressortændringer. Derfor findes der heller ikke én vejledning til dette, men jeres specifikke scenarie vil blive afdækket i jeres dialog med Økonomistyrelsen, og I vil herfra blive vejledt til, hvad I skal gøre.
Her kan I læse mere om, hvordan I starter ressortprocessen
Hvis I har andre mindre eller større organisationsændringer internt i en institution, kan I altid få rådgivning af vores support til at gennemføre denne, hvis I er usikre på, hvordan den skal gribes an, og hvad der skal ændres. I så fald skal I blot oprette en sag i Serviceportalen, hvor I beskriver hvilke ændringer I står overfor, og hvad I gerne vil have rådgivning til.
Undervejs i processen, vil opstå en række ansættelsesretlige spørgsmål. Forbered jer gerne ved at læse MEDST-vejledning om ansættelsesretlige spørgsmål ved ressortomlægninger (vejledning-om-ansaettelsesretlige-spoergsmaal-ved-ressortomlaegninger.pdf)