I det tilfælde hvor en institution indgår i et lønfællesskab tilrettelægges lønsagsbehandlingen, herunder lønkontrollen, i samarbejde mellem institutionen og lønfællesskabet. Såfremt lønfællesskabet varetager indberetning og kontrol i SLS/HR-Løn vil det være oplagt, at opsætte inddatakontrollanten til en fællespostkasse i lønfællesskabet. Således kan lønfællesskabet modtage adviseringer om egne indberetninger med manglende godkendelse fra alle de institutioner, der indgår i lønfællesskabet i en fællespostkasse.
Da institutionen eventuelt også selv har mulighed for indberetning i SLS/HR-Løn vil det være hensigtsmæssigt, at der også her oprettes en inddatakontrollant (evt. en fællespostkasse), således at institutionen adviseres omkring egne ikke-godkendte indberetninger.
Inddatakontrollanten opsættes via Brugerstyring Løn (BSL) på gruppeniveau
Det betyder, at alle inddatakontrollanter for en given løngruppe vil modtage advisering om manglende godkendelse af indberetninger fra en enkelt enhed i løngruppen. I adviseringen vil der stå, at i løngruppen er et antal ikke-godkendte indberetninger. Således indeholder adviseringen ikke personhenførbare oplysninger, men en angivelse af hvilken bruger, der har indtastet den ikke-godkendte indberetning. For løngrupper bestående af flere enheder vil det således være muligt, at identificere enheden ud fra den bruger, der har foretaget indtastningen.
Opsætning af inddatakontrollantrollen baseret på løngrupper kan ikke ændres eller tilpasses. Det vil derfor være op til de enkelte institutioner og det pågældende lønfællesskab, at aftale organiseringen af lønsagsbehandlingen, herunder opsætning af inddatakontrollanter på den mest hensigtsmæssige måde. I den forbindelse er det ligeledes vigtigt at aftale, hvordan der følges op, hvis der modtages en advisering om ikke-godkendte indberetninger, således at det sikres, at alle indberetninger godkendes forud for en lønkørsel.