Statens Refusion er en del af Statens Lønløsning og bidrager til automatisering af processen til søgning af refusion
Statens Refusion er nu færdigudviklet for refusionstyperne sygdom, barsel, pasning af alvorligt sygt barn, løntilskud, ressourceforløb og voksenlærling. Det betyder, at Statens Refusion kan anvendes til anmeldelse af og anmodning om refusion vedrørende de 2 typer fravær, samt opfølgning herpå.
Der arbejdes nu på at udvikle Statens Refusion, således at løsningen fremadrettet også kan håndtere refusion vedrørende blandt andet personlig assistance og fleksjob.
Læs mere om Statens Refusion i den generelle introduktion (pdf)
Det er muligt for institutioner, der anvender Statens Lønløsning, at tilmelde sig Statens Refusion. Ved tilmelding skal følgende spørgsmål besvares:
I forlængelse af tilmeldingen indledes en dialog om forberedelse af institutionen til tilslutning, herunder gennemførelse af uddannelse forud for tilslutning.
Bemærk, at kunder, der får varetaget deres løn- og refusionsadministration hos Statens Administration, ikke skal benytte den nye løsning. Det er Statens Administration som shared servicecenter, der håndterer refusionsindberetningerne fra kunderne.
Læs mere om tilmelding til Statens Refusion via Serviceportalen hos Statens Administration
Statens Refusion er opbygget så løsningen er nem og intuitiv at anvende for medarbejdere med kendskab til anmeldelse af og anmodning om refusion via NemRefusion (Virk.dk).
Samtidig er der ved at blive udarbejdet vejledningsmateriale bestående af navigationssedler, der indeholder trin for trin beskrivelser i anvendelse af Statens Refusion.
Inden I kan tilgå Statens Refusion vil I blive inviteret til at deltage i et webinar, hvor I introduceres yderligere til løsningen.
Denne FAQ vil give svar på en række generelle spørgsmål vedrørende Statens Refusion: