1.8 Særligt om tekstanmærkninger
I nedenstående gengives Budgetvejledningens bestemmelser under punkt 1.8
På bevillingslovene forekommer ud over bevillingerne et antal tekstanmærkninger.
Tekstanmærkninger er lovbestemmelser. Tekstanmærkninger bruges som et supplement til den bevillingsmæssige styring, bl.a. i de tilfælde, hvor der i form af en dispositionsramme gives en bemyndigelse til at udstede garantier, jf. punkt 2.2.15 Garantier, statsforskrivninger og udlån mv.
Der kan ved tekstanmærkning på finansloven gives supplerende konkrete bestemmelser til gældende love. Ændring af eksisterende lovgivning ved tekstanmærkning bør kun finde sted, såfremt ændringen er tidsbegrænset eller ændring af lovgivningen ikke kan afventes. Det bør altid overvejes, om regulering kan ske i lovgivning uden for finansloven. Varige eller generelle lovændringer bør ikke gennemføres ved tekstanmærkning.
Der kan kun i helt særlige tilfælde ved tekstanmærkning i aktstykker gennemføres fravigelser eller ændringer af eksisterende materielle bestemmelser i anden lovgivning. De retlige spørgsmål, der kan opstå i den forbindelse, bør overvejes nøje, jf. pkt. 3.5.2.5. Aktstykker af principiel juridisk karakter, herunder materielle tekstanmærkninger i aktstykker.
Lovbestemmelser, der er fastsat ved tekstanmærkning, har kun gyldighed for det finansår, hvori de er optaget på en bevillingslov. Ønskes en bestemmelse opretholdt i det følgende finansår, må tekstanmærkningen gentages på den følgende finanslov. Er en dispositionsramme, der er fastsat i tekstanmærkning, kun delvis udnyttet i finansåret, må der, hvis den resterende del af rammen ønskes udnyttet, søges bemyndigelse ved ny tekstanmærkning i det følgende finansår.
Antallet af tekstanmærkninger bør begrænses mest muligt, og anvendelse af tekstanmærkninger til regulering af bevillingsfremmede forhold må ikke finde sted.