Betina Hagerup
Formand
Bestyrelsesmedlem
Birgit W. Nørgaard
Næstformand
Bestyrelsesmedlem
Michael Moesgaard
Næstformand
It-direktør, DSB
Betina Hagerup
Formand
Bestyrelsesmedlem
Birgit W. Nørgaard
Næstformand
Bestyrelsesmedlem
Michael Moesgaard
Næstformand
It-direktør, DSB
Trafiklysparameter | Indikator | Tolerancer |
---|---|---|
Projektudgifter | Projektudgifter |
Rød: Forventes overskredet med mere end 10 pct. i forhold til baseline Gul: Forventes overskredet med op til 10 pct. i forhold til baseline Grøn: Forventes ingen overskridelser |
Tidsplan | Startdato for realiseringsfasen |
Rød: Forventes forsinket med mere end 3 måneder i forhold til baseline Gul: Forventes forsinket 1 til 3 måneder i forhold til baseline Grøn: Forventes forsinket højest 1 måned i forhold til baseline |
Økonomiske gevinster | Forventning til realisering af driftseffekter |
Rød: Forventes realiseret mindre end 90 pct. af baseline Gul: Forventes realiseret 90 til 95 pct. af baseline Grøn: Forventes realiseret med mindet 95 pct. af baseline |
Ikke-økonomiske gevinster | Forventning til realisering af ikke-økonomiske gevinster |
Rød: Forventes realiseret i ringe eller meget ringe grad Gul: Forventes realiseret i nogen grad Grøn: Forventes realiseret i høj eller meget høj grad |
Trafiklys-parameter | Indikator | Trafiklys | Tolerancer |
---|---|---|---|
Projektudgifter | Projektudgifter |
Rød |
Forventes overskredet med mere end 10 pct. i forhold til baseline |
Gul |
Forventes overskredet med op til 10 pct. i forhold til baseline |
||
Grøn |
Forventes ingen overskridelser |
||
Tidsplan | Startdato for realiseringsfasen |
Rød |
Forventes forsinket med mere end 3 måneder i forhold til baseline |
Gul |
Forventes forsinket 1 til 3 måneder i forhold til baseline |
||
Grøn |
Forventes forsinket højest 1 måned i forhold til baseline |
||
Økonomiske gevinster | Forventning til realisering af driftseffekter |
Rød |
Forventes realiseret mindre end 90 pct. af baseline |
Gul |
Forventes realiseret 90 til 95 pct. af baseline |
||
Grøn |
Forventes realiseret med mindet 95 pct. af baseline |
||
Ikke-økonomiske gevinster | Forventning til realisering af ikke-økonomiske gevinster |
Rød |
Forventes realiseret i ringe eller meget ringe grad |
Gul |
Forventes realiseret i nogen grad |
||
Grøn |
Forventes realiseret i høj eller meget høj grad |
Materiale | Består, tilpasses markant eller tilgår | Udgår |
---|---|---|
Styringsdokumenter |
|
|
Vejledninger og temavejledninger |
|
|
Støtteværktøjer og procesguider | Ingen |
|
Vejledningen indeholder formelle krav for deltagelse i review ved Statens It-råd, obligatoriske materialer til review samt en beskrivelse af processen før, under og efter reviewet.
Hent vejledning til review og rådgivning ved Statens It-råd 4.2 (pdf)
Vejledningen giver en udførlig beskrivelse af modellens anvendelse og udtrækning, herunder udarbejdelsen af it-handlingsplanen samt kortlægningsøvelsens seks dimensioner og dertilhørende spørgsmål.
Hent vejledning til model for porteføljestyring af statslige it-systemer 5.2 (pdf)
Vejledningen indeholder formelle krav for deltagelse i review ved Statens It-råd, obligatoriske materialer til review samt en beskrivelse af processen før, under og efter reviewet.
Hent vejledning til review og rådgivning ved Statens It-råd 4.2 (pdf)
Vejledningen giver en udførlig beskrivelse af modellens anvendelse og udtrækning, herunder udarbejdelsen af it-handlingsplanen samt kortlægningsøvelsens seks dimensioner og dertilhørende spørgsmål.
Hent vejledning til model for porteføljestyring af statslige it-systemer 5.2 (pdf)
Obligatorisk dokument der bruges til at registrere myndighedens besvarelse af de obligatoriske spørgsmål i model for porteføljestyring i staten. Datagrundlaget danner på baggrund heraf en række visninger til brug for myndighedens udarbejdelse af it-handlingsplanen.
Myndigheder, som tidligere har været til review ved Statens It-råd, skal kontakte rådssekretariatet og få et datagrundlag udfyldt med de it-systemer, som rådet kender fra reviewet.
Hent datagrundlag til etablering af it-systemporteføljeoverblik 5.1 (xlsx)
Obligatorisk dokument der bruges til at beskrive myndighedens it-handlingsplan over den kommende treårige periode. Anvendes både ved review og ved opfølgende møder.
Den daværende regering foretog i henholdsvis 2017 og i 2018 et kasseeftersyn, med formålet at afdække eventuelle udgiftspolitiske og styringsmæssige udfordringer på it-området.
Kasseeftersynene af statens it-område kortlægger de statslige it-omkostninger, it-systemer og it-projekter.
Læs regeringens kasseeftersyn på it-området fra juni 2018 (pdf)
It er kritisk infrastruktur. Det stiller store krav til udvikling og vedligehold af it-systemer og til styringen af it-projekter.
Den daværende VLAK-regering lancerede en strategi for it-styring i staten med titlen "Et solidt it-fundament" med en række konkrete tiltag, der forbedrer styringen af området.
Den daværende regering foretog i henholdsvis 2017 og i 2018 et kasseeftersyn, med formålet at afdække eventuelle udgiftspolitiske og styringsmæssige udfordringer på it-området.
Kasseeftersynene af statens it-område kortlægger de statslige it-omkostninger, it-systemer og it-projekter.
Læs regeringens kasseeftersyn på it-området fra juni 2018 (pdf)
Læs regeringens kasseeftersyn på it-området fra januar 2017 (pdf)
It er kritisk infrastruktur. Det stiller store krav til udvikling og vedligehold af it-systemer og til styringen af it-projekter.
Den daværende VLAK-regering lancerede en strategi for it-styring i staten med titlen "Et solidt it-fundament" med en række konkrete tiltag, der forbedrer styringen af området.
Statens It-råd indkalder halvårligt status på risikovurderede it-projekter og årligt på myndighedernes arbejde med it-systemporteføljestyring.