Ministerierne indrapporterer ændringsforslag(ÆF) til SB-systemet. Forslagene afgives til Finansministeriet inden for de fastsatte tidsfrister. Ændringsforslagene fremsættes for Folketinget med udgangspunkt i en udskrift fra SB-systemet.
Indrapporteringen af ændringsforslag i den almindelige runde sker ved ÆF-transaktioner i SB-systemet. Der kan alene stilles et ændringsforslag til en hovedkonto, men dette kan bestå af mange transaktioner.
I SB-systemets skærmbilleder kan man let danne sig et overblik over, hvilke transaktionerne der er under hovedkontoen.
De ordinære ændringsforslag indrapporteres i to adskilte runder (runde 1 og runde 2), der benævnes hhv. De tekniske ændringsforslag og De politiske ændringsforslag. Til hver enkelt hovedkonto kan der indrapporteres en eller flere ÆF-transaktioner. Efter at runde 1 er afsluttet kopierer Økonomistyrelsen alle publikationsdokumenterne herfra til runde 2, hvor ministerierne arbejder videre med dem. Alle automatiske tabeller vil her vise summen af runde 1 og runde 2. I SB-systemet kan der bestilles tabeller, der alene viser indholdet fra runde 2 (De politiske ændringsforslag)
Fremsættelse, tilbagetrækning mv. styres af type- og statuskoder.
Til hver transaktion i forbindelse med indrapporteringen af ændringsforslag til SB-systemet er knyttet en transaktionstekst. Ændringsforslag til en hovedkonto skal være ledsaget af en stemmetekst ("stikords-tekst", der optrykkes i B-stykket). Læs mere om ændringsforslagets tekst.
Stemmeteksten kommer enten fra:
Indrapportering af ændringsforslag vedrørende årsværk til personaleoversigterne knytter sig til de tidligere indrapporterede FFL-data. Indrapporteringen sker ved SB-systemets funktion "Indrapportering af personaleoplysninger". På tilsvarende vis som ved beløbsindrapportering til ÆF er det alene de marginale ændringer i forhold til FFL, der skal indrapporteres. Historik flyttes på same måde, via transaktioner. Der indrapporteres en kort kommentar vedrørende transaktionen, som er til internt brug og som ikke optrykkes i ÆF-publikationen.
Tekst og anmærkningsdokumenter indskrives af ministerierne via publikationssystemet i Statens Budgetsystem. Dokumenterne kan åbnes direkte fra SB-systemets webside, redigeres, gemmes og overføres igen til SB-systemet. Fra publikationssystemet kan ministerierne danne PDF til brug for deres korrektur.
De konjunkturbetingede ændringsforslag (KÆF) behandles i Statens Budgetsystem på samme måde som ændringsforslag i de øvrige runde. Normalt vil KÆF-runden være den sidste ÆF-runde og den vil som oftest have rundenummer 3.
Ændringsforslag fra tidligere år kan ses på https://www.oes-cs.dk/bevillingslove/, hvor man også vil kunne se enkelte år med mange ÆF-runder.
Ændringsforslag kan, afhængigt af de politiske forhandlinger om finanslovsforslaget, stilles i flere runder. Indrapporteringen af ændringsforslag i runder ud over de almindelige runder, foretages efter samme retningslinjer som ved de almindelige.
Men hertil kommer visse forhold, som er specielle i forbindelse med de efterfølgende runder af ændringsforslag, idet der allerede ved den almindelige runde af ændringsforslag kan være fremsat ændringsforslag til den konto, som der nu stilles ændringsforslag til.
Når der stilles ændringsforslag i en efterfølgende runde til en konto, hvor der allerede findes et ændringsforslag fra tidligere runder, skal det eksisterende formelt trækkes tilbage.
Indrapporteringen af de samlede ændringsforslag består af marginaler i forhold til finanslovforslaget og i forhold til de i tidligere runder indrapporterede ændringsforslag til samme hovedkonto.
Styringen af nye og tilbagetrukne ændringsforslag sker i SB-systemet ved hjælp af type- og statuskoder.
Ændringsforslaget fremstår på ethvert tidspunkt i SB-systemet som det samlede ændringsforslag til den pågældende hovedkonto på finansloven. Det vil sige, at ændringsforslaget udgør summen af alle transaktioner, som er indrapporteret i indeværende eller tidligere runder.
Der kan ikke rettes i transaktioner fra tidligere runder. Alle rettelser til tidligere runders transaktioner skal indrapporteres som nye transaktioner til den pågældende hovedkonto. Teksttransaktioner (statuskode 90) er undtaget, idet disse transaktioner som de eneste kan ændres i en efterfølgende runde. Der kan alene være 1 transaktion med statuskode 90 under en hovedkonto på ÆF.
Princippet for indrapportering af ændringsforslag er følgende:
I tilfælde hvor det nye ændringsforslag alene vedrører anmærkningerne og ikke beløbet, indrapporteres der en nultransaktion, for at hovedkontoen opføres i B-stykket. Bemærk denne transaktion skal "aktiveres", det sker ved henvendelse til Statens Budgetsystems medarbejdere.
Samtidig med indrapportering af bevillingstallene skal tekst og anmærkninger til ændringsforslag i senere runder indskrives i publikationssystemet. Indskrivning og redigering foretages på samme måde som i forbindelse med ændringsforslag i den pågældende runde.
Ændringsforslag vedrørende årsværk indrapporteres som ÆF-transaktioner som i den almindelige runde. Personaleoversigterne i anmærkningerne indeholder altid summen af ÆF-transaktionernes årsværk, uafhængigt af, hvilken ÆF-runde ÆF-transaktionen er oprettet i. Tilbagetrækning sker ved indrapportering af ÆF-transaktioner med årsværksangivelse med modsat fortegn.
Her under er et eksempel på en situation, hvor der i forvejen er stillet ændringsforslag til en hovedkonto, men hvor forslaget skal rettes. Der indrapporteres nye transaktioner til ændringsforslaget.
På FFL er opført en udgiftsbevilling på 10 mio. kr. Der er i den almindelige runde stillet et ændringsforslag på 5 mio. kr., så den samlede bevilling bliver på 15 mio. kr. I en efterfølgende runde stilles der et ændringsforslag om, at udgiftsbevillingen skal være 18 mio. kr. Der stilles således et nyt ændringsforslag på 8 mio. kr, men der indtastes kun en transaktion på 3 mio. kr.
Det næste eksempel omhandler en situation, hvor et ændringsforslag fra den almindelige runde indeholder en transaktion, som skal trækkes ud af forslaget.
Et ændringsforslag i den almindelige runde på 5 mio. kr består af to transaktioner, på hhv. 2 mio. kr. og 3 mio. kr. Der stilles i en efterfølgende runde et ændringsforslag som kun skal lyde på 2 mio. kr og indeholde én transaktion. I det tilfælde indrapporteres en transaktion magen til den på 3 mio. kr - men med modsat beløbsfortegn. Herefter vil summen af transaktionerne være på 2 mio. kr. og ændringsforslaget vil derfor lyde på 2 mio. kr.
Ved indrapportering af bevillingsbeløb skal typekoden være 10 for alle transaktioner, mens statuskoden varierer.
I forbindelse med indrapportering af bevillingsbeløb viser første ciffer af statuskoden, hvilken runde transaktionen fremsættes i. Det vil normalt være: Runde 1 for den Teknisk ændringsforslagsrunde, og runde 2 for politisk ændringsforslagsrunde.
De konjunkturbetingede ændringsforslag (KÆF) behandles som en ændringsforslagsrunde, og vil derfor blive tildelt et nummer, afhængigt af antallet af forudgående runder.
Andet ciffer kan være 0 eller 1:
Typekode |
Statuskode |
Anvendelse |
---|---|---|
10 | 00 | Ændringsforslag, almindelig runde Transaktionen lægges ind i ændringsforslaget til den pågældende hovedkonto |
10 | 90 | Almindelige og konjunkturbetingede ændringsforslag Der indrapporteres en stikordstekst for en eller flere transaktioner. Teksten optrykkes på afstemningslisterne |
10 | 10 | Ændringsforslag, 1. runde En transaktion tilføjes et allerede eksisterende ændringsforslag, eller der indrapporteres transaktioner til et nyt ændringsforslag |
10 | 11 | Ændringsforslag, 1. runde Der indrapporteres transaktioner, der udligner et tidligere ændringsforslag, idet der ikke stilles nyt ændringsforslag til hovedkontoen. (FFL uændret) |
10 | 20 | Ændringsforslag, 2. runde En transaktion tilføjes et allerede eksisterende ændringsforslag, eller der indrapporteres transaktioner til et nyt ændringsforslag |
10 | 21 | Ændringsforslag, 2. runde Der indrapporteres transaktioner, der udligner et tidligere ændringsforslag, i det der ikke stilles nyt ændringsforslag til hovedkontoen. (FFL uændret) |
Anvendes 0 i stedet for 1 i et ændringsforslag, der skal trækkes tilbage, betyder det, at ændringsforslaget vil figurere på listen over ændringsforslag, men forslaget vil reelt være beløbsmæssigt tomt.
Statuskode 90 styrer den stikordstekst, der optrykkes i det pågældende ændringsforslag. Teksttransaktionen med statuskode 90 er den eneste transaktion, der efterfølgende kan rettes i ved efterfølgende runder. Indrapporteres der ikke en "stikordstekst-transaktion" med statuskode 90, vil det være transaktionsteksten til transaktionen med det laveste transaktionsnummer, som optrykkes.
Ved indrapportering af personalebevillingstransaktioner anvendes statuskoden ikke. Typekoden viser, hvilken runde forslaget er knyttet til.
Liste over tilbagetrukne ændringsforslag udarbejdes af ministerierne, og afleveres til Finansministeriet (jf. tabelnummer 15010 og 25010 i SB-systemet, der indeholder en oversigt over de indrapporterede transaktioner).
TrNr. |
TK |
SK |
Transaktionstekst |
Konto |
F (mio.) |
---|---|---|---|---|---|
001 | 10 | 00 | Oprettelse af 2 konsulentstillinger | 11 | 0,7 |
002 | 10 | 00 | Køb af ekspertudstyr | 15 | 0,4 |
003 | 10 | 00 | Tilskud | 19 | 0,5 |
004 | 10 | 90 | Omstrukturering af dep. mv. | - | - |
ÆF | Omstrukturering af dep. mv. | ÆF | 1,6 | ||
005 | 10 | 10 | Tilbagetrækning af 2 konsulentstillinger | 11 | -0,7 |
006 | 10 | 10 | Tilbagetrækning af køb af ekspertudstyr | 15 | -0,4 |
004 | 10 | 90 | Tilskud | - | - |
ÆF 1. runde | Tilskud | ÆF | 0,5 | ||
007 | 10 | 21 | Tilbagetrækning af tilskud | 19 | -0,5 |
ÆF 2. runde | (Intet ændringsforslag til hovedkontoen) | ||||
008 | 10 | 30 | Etablering af nyt IT-system | 11 | -0,8 |
14 | 1,3 | ||||
004 | 10 | 90 | Omlægning af IT-opgaver | - | - |
ÆF 3. runde | Omlægning af IT-opgaver | ÆF | 0,5 |
TrNR=transaktionsnummer, TK=typekode, SK=statuskode
Konsekvenserne af de vedtagne ændringsforslag, herunder vedtagne private ændringsforslag, opdateres automatisk i SB-systemet. Det er imidlertid kun finanslovens tekst, samt de automatisk tabeller og kontotekster, som opdateres automatisk i SB-systemet. Ajourføring af anmærkningerne, herunder afsnittet "Anmærkninger til tekstanmærkninger", til finansloven forestås af ministerierne. Læs mere om ajourføring af ministerhæfter..
Ajourføringen kan med fordel påbegyndes umiddelbart efter fremsættelsen af regeringens almindelige ændringsforslag, således at det kun er anmærkninger til de konjunkturbetingede ændringsforslag, der skal ajourføres ved vedtagelsen af finansloven.
Ved ajourføring skal anvendes de dokumenter der ligger i SB-systemet som FL-dokumenter. Der vil være systemmæssige ændringer i forhold til FFL dokumenterne. Hvis der er behov for at oprette nye dokumenter, så anvendes en kopi af et FL-dokument som grundlag.
Alle afsnit, hvori der foretages ændringer, skal markeres med en streg i margin ved anvendelse af kommandoen for stregmarkering (//mark). Automatiske tabeller skal ikke stregmarkeres.