Læs nærmere om bevillingslovenes pris- og lønforudsætninger.
Pris- og lønforudsætninger er senest blevet opdateret d. 3. juni 2025. Pris- og lønforudsætningerne opdateres vanligt kun én gang årligt senest primo juni.
Som grundlag for udarbejdelsen af finanslovforslaget for 2026 er der foretaget en pris- og lønopregning af finansloven for 2026 til det forventede pris- og lønniveau i 2026. Pris- og lønforudsætningerne tager som vanlig afsæt i forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, maj 2025. Majredegørelsen er offentliggjort på www.oem.dk.
De pris- og lønindeks, som udgør udgangspunktet for opregningen til 2026-niveau, fremgår af tabellen.
Pris- og lønopregningen består af to elementer:
1) En niveaukorrektion sfa. nye skøn over udviklingen fra 2024 til 2025.
2) Et skøn over udviklingen fra 2025 til 2026.
Den samlede opregning tager således højde for reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i forhold til opregningen på sidste års finanslov.
Niveaukorrektion | Skøn 2025-2026 | Samlet opregning | |
Statsligt lønindeks | -0,7 | 2,4 | 1,7 |
Tilpasningsprocent+1,7 | - | 4,5 | 4,5 |
Tilpasningsprocent+2 | - | 4,8 | 4,8 |
Satsreguleringsprocent | - | 4,5 | 4,5 |
Forbrugerprisindeks | -0,2 | 1,7 | 1,5 |
Nettoprisindeks | -0,1 | 1,7 | 1,6 |
Anlægsindeks | -2,71) | 2,1 | -0,6 |
Vejindeks | -4,51) | 2,1 | -2,4 |
Generelt pris- og lønindeks | -0,5 | 2,1 | 1,6 |
1) Niveaukorrektionen i anlægs- og vejindekset omfatter en samlet niveaukorrektion for 2024 og 2025.
Til brug for fastprisberegninger, herunder i aktivitets- og virksomhedsoversigterne på finansloven, er der behov for at se på den faktisk konstaterede pris- og lønudvikling. Se udviklingen i de indeks, der anvendes ved fastprisberegninger her.