Læs nærmere om brug af indeks til fastprisberegninger.
Ved PL-opregningen af ministeriernes rammer anvendes den samlede opregning for de forskellige indeks for lønninger, køb af varer og tjenester, anlæg, overførselsindkomster mv., jf. Pris- og lønforudsætninger.
Til brug for fastprisberegninger er der imidlertid behov for at se på den faktiske pris- og lønudvikling eller de reviderede skøn, som er anvendt i PL-opregningen. I nedenstående tabel vises udviklingen i det statslige lønindeks, forbrugerpriser, nettopriser, satsreguleringen mv. Disse indeks ligger bl.a. til grund for beregningen af de indeks for de enkelte udgiftsområder, som anvendes ved fastprisberegninger i aktivitets- og virksomhedsoversigter på finansloven.
Årlig stigning i pct. | Lønninger | Forbrugerpriser | Generel pris- og lønstigning 1) |
1992 | 2,7 | 2,1 | 2,5 |
1993 | 2,2 | 1,2 | 1,8 |
1994 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
1995 | 1,7 | 2,1 | 1,9 |
1996 | 2,8 | 2,2 | 2,6 |
1997 | 2,6 | 2,2 | 2,4 |
1998 | 3,2 | 1,8 | 2,6 |
1999 | 3,0 | 2,5 | 2,8 |
2000 | 2,3 | 2,9 | 2,5 |
2001 | 3,9 | 2,4 | 3,3 |
2002 | 2,5 | 2,4 | 2,5 |
2003 | 2,4 | 2,1 | 2,3 |
2004 | 2,5 | 1,2 | 2,0 |
2005 | 2,5 | 1,8 | 2,2 |
2006 | 1,5 | 1,9 | 1,7 |
2007 | 2,5 | 1,7 | 2,2 |
2008 | 3,8 | 3,4 | 3,6 |
2009 | 4,2 | 1,3 | 3,0 |
2010 | 2,1 | 2,3 | 2,2 |
2011 | 0,3 | 2,8 | 1,3 |
2012 | 1,0 | 2,4 | 1,6 |
2013 | 0,3 | 0,8 | 0,5 |
2014 | 0,3 | 0,6 | 0,4 |
2015 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
2016 | 0,7 | 0,3 | 0,5 |
2017 | 1,2 | 1,1 | 1,2 |
2018 | 2,7 | 0,8 | 1,9 |
2019 | 1,7 | 0,8 | 1,3 |
2020 | 1,5 | 0,4 | 1,1 |
2021 | 0,8 | 1,9 | 1,2 |
2022 | 2,0 | 7,7 | 4,3 |
2023 | 2,0 | 3,3 | 2,5 |
2024 | 5,2 | 2,1 | 4,0 |
2025 | 3,2 | 2,1 | 2,8 |
Årlig stigning i pct. | Satsregulering | Nettopriser | Anlægsudgifter | Vejanlægsudgifter |
1992 | 2,0 | 2,1 | ||
1993 | 3,2 | 1,4 | ||
1994 | -3,5 2) | 1,7 | ||
1995 | 0,4 | 1,9 | ||
1996 | 2,4 3) | 2,0 | ||
1997 | 0,3 3) | 2,2 | ||
1998 | 2,4 | 1,4 | ||
1999 | 2,6 | 2,1 | ||
2000 | 3,2 | 3,2 | ||
2001 | 3,2 | 2,4 | ||
2002 | 2,7 | 2,5 | ||
2003 | 3,2 | 2,3 | ||
2004 | 2,9 | 1,4 | ||
2005 | 2,0 | 2,0 | 2,5 | 6,1 |
2006 | 2,0 | 2,0 | 5,0 | 3,6 |
2007 | 2,4 | 1,9 | 6,7 | 5,7 |
2008 | 2,9 | 3,8 | 2,4 | 8,0 |
2009 | 3,1 | 2,0 | -1,1 | -4,3 |
2010 | 3,7 | 2,0 | 1,5 | 3,5 |
2011 | 1,9 | 2,5 | 4,1 | 5,0 |
2012 | 2,9 | 1,9 | 2,0 | 2,6 |
2013 | 1,6 | 0,9 | 1,8 | -0,7 |
2014 | 1,8 | 0,8 | 1,3 | -1,1 |
2015 | 1,5 | 0,7 | 1,8 | -2,6 |
2016 | 1,4 | 0,5 | 1,4 |
2,1 |
2017 | 2,0 | 1,2 | 0,8 |
3,5 |
2018 | 2,0 | 0,9 | 2,0 |
6,5 |
2019 | 2,0 | 0,9 | 0,4 |
-2,2 |
2020 | 2,0 | 0,4 | 0,8 |
-2,3 |
2021 | 2,0 | 1,5 | 4,8 | 10,8 |
2022 | 1,2 | 7,7 | 11,3 |
12,8 |
2023 | 2,7 | 4,0 | 2,2 |
2,1 |
2024 | 3,2 | 0,8 | 4,04) | 4,04) |
2025 | 3,6 | 1,9 | 2,84) | 2,84) |
Anm: For forbruger- og nettopriser angiver tabellen Danmarks Statistiks opgjorte stigningstakter, mens den statslige lønudvikling er baseret på Finansministeriets seneste opgørelse til PL-opregningen. Satsreguleringen er endeligt opgjort i juni året før, mens prisstigningerne for anlægs- og vejudgifter opgøres endeligt året efter baseret på omkostningsindeks fra Danmarks Statistik.
1) Beregnet som et vægtet gennemsnit af stigningen i lønninger (60 pct.) og forbrugerpriser (40 pct.).
2) Fra og med 1994 reguleres de sociale ydelser pr. 1. januar mod tidligere 1. juli. Det indebærer, at den udmeldte satsreguleringsprocent på -2,0 pct. i deflaterings øjemed justeres til de anførte -3,5 pct. i 1994.
3) Satsreguleringen for 1996 blev i første omgang ukorrekt opgjort til 2,4 pct., hvorimod den korrekte regulering for 1996 efterfølgende kunne opgøres til 1,7 pct. I 1997 blev satsreguleringsprocenten som udgangspunkt opgjort til 1,0 pct., men niveaukorrigeret for den ukorrekte opgørelse året før med -0,7 pct.-enheder blev den faktiske satsregulering i 1997 reduceret til 0,3 pct. Satsreguleringsprocenten bliver bekendtgjort i august.
4) Approksimeres fremadrettet ved det generelle pris- og lønindeks.