Formålet med konceptet for udgiftsopfølgninger er at understøtte institutionerne i at lave og indrapportere grundbudgetter og udgiftsopfølgninger. Dette bidrager til at skabe større overblik over udgiftsopfølgningen i hele styringskæden. Styrings-kæden går fra den lokale budgetansvarlige, til den institutionsansvarlige, koncern-ansvarlige og videre over til Økonomistyrelsen og Finansministeriets departement.
Konceptet for udgiftsopfølgningen skal blandt andet sikre opfølgning på og overholdelse af de statslige udgiftslofter og et bedre grundlag til at træffe beslutninger om eksempelvis økonomiske prioriteringer på tværs af statslige institutioner.
Grundbudgettet og udgiftsopfølgningen består af en ledelsesberetning, som redegør for den overordnede budget- og udgiftsudvikling på ministerområdet, og en opfølgningsrapport i Statens BI, som indeholder talmateriale og afvigelsesforklaringer.
I praksis udarbejder hvert ministerområde budget, prognoser og afvigelsesforklaringer i SBS. Ministerområderne udarbejder efterfølgende en ledelsesberetning, som redegør for væsentlige udgifts- og prognoseudviklinger på ministerområdet til ledelsen og Finansministeriet.
Udgiftsopfølgningskonceptet består, foruden ledelsesberetningen, af en rapport i Statens BI, der sammenholder data. Der er udviklet 3 rapporter til henholdsvis grundbudget, udgiftsopfølgning 1-3 og udgiftsopfølgning 4. Rapporterne trækker automatisk på budgetdata og afvigelsesforklaringer fra Statens Budgetsystem (SBS), bevillingsdata fra Statens Bevillings- og Regnskabsløsning (SBRL) og regnskabsdata fra Statens Koncernrapportering (SKR)
Økonomistyrelsen arbejder løbende med optimering af konceptet.
Økonomistyrelsen har udarbejdet en række vejledninger til at understøtte de statslige institutioner i deres arbejde med grundbudgetter og udgiftsopfølgninger.
Nedenfor fremgår vejledninger og værktøjer til udarbejdelse af grundbudget og udgiftsopfølgning 1-4. Rapporterne understøtter en dynamisk og analytisk gennemgang af udgiftsopfølgningen.
Vejledninger og værktøjer kan ses nedenfor og opdateres løbende.
Hvis du har forretningsmæssige spørgsmål, kan du kontakte UO@oes.dk. Hvis du har systemtekniske spørgsmål bedes du oprette en sag i SAMs Serviceportal.