Koncept for udgiftsopfølgning

Formålet med konceptet for udgiftsopfølgninger er at understøtte institutionerne i at lave og indrapportere grundbudgetter og udgiftsopfølgninger. Dette bidrager til at skabe større overblik over udgiftsopfølgningen i hele styringskæden. Styrings-kæden går fra den lokale budgetansvarlige, til den institutionsansvarlige, koncern-ansvarlige og videre over til Økonomistyrelsen og Finansministeriets departement.

Hvad kan konceptet for udgiftsopfølgning bidrage med?

Konceptet for udgiftsopfølgningen skal blandt andet sikre opfølgning på og overholdelse af de statslige udgiftslofter og et bedre grundlag til at træffe beslutninger om eksempelvis økonomiske prioriteringer på tværs af statslige institutioner.

Hvad består konceptet af?

Konceptet for udgiftsopfølgning er i 2021 revideret med ikrafttrædelse ved 1. udgiftsopfølgning 2022. Revideringen består i, at udgiftsopfølgningsprocessen i højere grad forenkles og systemunderstøttes. Grundbudgettet og udgiftsopfølgningen består fremadrettet af en ledelsesberetning, som redegør for det overordnede budget og udgiftsudvikling på ministerområdet, og en opfølgningsrapport i Statens BI, som indeholder talmateriale og afvigelsesforklaringer.

I praksis udarbejder hvert ministerområde budget, prognoser og afvigelsesforklaringer i SBS. Ministerområderne udarbejder herudover en ledelsesberetning, som redegør for væsentlige udgifts- og prognoseudviklinger på ministerområdet til ledelsen og Finansministeriet.

Udgiftsopfølgningskonceptet består derudover af en rapport i Statens BI, der sammenholder data. Der er udviklet 3 rapporter til henholdsvis grundbudget, udgiftsopfølgning 1-3 og udgiftsopfølgning 4. Rapporterne trækker automatisk på budgetdata og afvigelsesforklaringer fra Statens Budgetsystem (SBS), bevillingsdata fra Statens Bevillingslovsystem (SB) og regnskabsdata fra Statens Koncernsystem (SKS).

Økonomistyrelsen arbejder løbende med optimering af konceptet.

Vejledninger og værktøjer til grundbudget og udgiftsopfølgning

Økonomistyrelsen har udarbejdet en række vejledninger til at understøtte de statslige institutioner i deres arbejde med grundbudgetter og udgiftsopfølgninger.

Nedenfor fremgår vejledninger og værktøjer til udarbejdelse af grundbudget og udgiftsopfølgning 1-4. Rapporterne understøtter en dynamisk og analytisk gennemgang af udgiftsopfølgningen.

Vejledninger og værktøjer kan ses nedenfor og opdateres løbende.

Udgiftsopfølgning 1: Vejledninger, webinarer og skabeloner

Udgiftsopfølgning 2-3: Vejledninger, webinarer og skabeloner

Udgiftsopfølgning 4: Vejledninger, webinarer og skabeloner

Grundbudget: Vejledninger, webinarer og skabeloner

Øvrige vejledninger og webinarer