Det gode indkøb forudsætter grundige indledende overvejelser om, hvilket behov indkøbet skal dække, hvad der skal indkøbes, og hvordan indkøbet skal gennemføres.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du får den bedst mulige juridiske rådgivning til den rigtige pris.
Interne vejledninger og skabeloner kan gøre det lettere og mere overskueligt at sikre, at du går igennem alle de relevante overvejelser, inden du indkøber juridiske ydelser.
I Finansministeriet er der indført en proces, der indebærer, at der forud for et indkøb skal udfyldes en indstilling, der nærmere redegør for overvejelser i forbindelse med indkøbet.
Kammeradvokaten anvendes som hovedregel, når en statslig institution har behov for at antage ekstern bistand, jf. Kammeradvokataftalen.
Staten kan i enkeltsager anvende andre advokater end Kammeradvokaten i de tilfælde, hvor "de tværgående faglige synergier ikke gør sig gældende med særlig vægt". Dette kan fx være tilfældet ved rådgivning inden for udbud, kontrakter og arbejdsretlige sager.
Du kan læse mere om vurderingen af de tværgående faglige synergier i vejledning til brug af andre advokater ved køb af juridiske tjenesteydelser.
Hent vejledning om brug af andre advokater ved køb af juridiske tjenesteydelser
Vælges en anden advokat end Kammeradvokaten, skal købet ske på markedsmæssige vilkår, jf. reglerne i udbudsloven.
Finansministeriet skal orienteres, når du bruger anden advokat. Orientering kan ske ved at skrive til Statens Indkøb.
Tilgå Statens Indkøbs kontaktmodul og log ind
Orienteringen skal blot indeholde:
Har du spørgsmål til de statslige indkøbsaftaler, kan du kontakte Statens Indkøb gennem TOPdesk.
Du kan også ringe til os på tlf. 3055 0791 mandag til torsdag kl. 10.00-16.00 og fredag kl. 10.00-15.00.