Atea A/S (Atea) blev den 27. juni 2018 af Retten i Glostrup som juridisk person idømt en bøde på 10 mio. kr. for overtrædelse af blandt andet straffelovens bestemmelser om bestikkelse. Sagen vedrører forhold i Region Sjælland. Dommen er endelig.
Atea accepterede den 12. juli 2018 som juridisk person at betale en bøde på 3 mio. kr. for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om bestikkelse. Sagen omfatter forhold vedrørende en række offentlige myndigheder.
Højesteret har ved dom af 31. august 2020 ophævet en dom vedrørende to enkeltpersoner i Atea-sagskomplekset og hjemvist sagen til fornyet behandling i landsretten. Dommen har ingen betydning for Atea A/S' adgang til at deltage i offentlige udbudsforretninger.
Tilgå nyhed og domsresumé på domstol.dk
Efter udbudslovens § 135 skal en offentlig ordregiver udelukke en virksomhed fra at deltage i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse.
Udelukkelsen gælder i 4 år fra tidspunktet, hvor dommen bliver endelig, eller bødeforlægget bliver accepteret. Det betyder, at Atea er omfattet af udelukkelsesgrunden i § 135 til og med den 11. juni 2022.
En bestikkelsesdømt virksomhed kan imidlertid undgå at blive udelukket, hvis virksomheden dokumenterer, at den her gennemført en såkaldt selfcleaning (dokumenterer sin pålidelighed).Det følger af udbudslovens § 138, at en virksomhed skal betragtes som pålidelig, hvis den:
I henhold til udbudslovens regler er det de enkelte offentlige ordregivere, som i forbindelse med egne konkrete udbud eller køb på rammeaftaler, som er indgået af andre, herunder rammeaftaler indgået af Økonomistyrelsen og SKI, skal træffe de konkrete beslutninger om, hvorvidt Atea skal udelukkes eller kan anses for pålidelig.
Dette betyder, at der til og med 11. juni 2022 er pligt til at gennemføre en pålidelighedsvurdering vedrørende Atea i forbindelse med udbud af nye kontrakter.
Der er ligeledes pligt til at gennemføre en pålidelighedsvurdering i forbindelse med miniudbud i henhold til rammeaftaler, der er indgået på grundlag af udbudsloven, jf. udbudslovens § 151, stk. 3, modsætningsvis.
Der skal derfor efter Økonomistyrelsens opfattelse ikke ske pålidelighedsvurdering i forbindelse med direkte tildeling i henhold til en rammeaftale og i forbindelse med miniudbud i henhold til rammeaftaler, der er indgået i henhold til det tidligere gældende udbudsdirektiv.
Om der i forbindelse med en konkret aftaleindgåelse med Atea skal gennemføres en pålidelighedsvurdering besluttes endeligt af den enkelte ordregiver i henhold til udbudslovens regler.
Kammeradvokaten gennemgik efter anmodning fra Økonomistyrelsen og SKI på baggrund af dommen og bødeforlægget indhentet dokumentation fra Atea om virksomhedens initiativer.
Kammeradvokaten vurderede på den baggrund den 5. september 2018, at Ateas initiativer er tilstrækkelige, og at Atea derfor ikke kan udelukkes fra offentlige udbudsforretninger.
Økonomistyrelsen og SKI meddelte den 7. september 2018, at styrelsen og SKI havde gennemgået Kammeradvokatens redegørelse og kunne tilslutte sig Kammeradvokatens konklusioner.
Der var tale om en vurdering af forholdene her og nu. Økonomistyrelsen og SKI oplyste, at styrelsen og SKI med jævne mellemrum vil revurdere sagen.
Økonomistyrelsen og SKI foretog i 2019 den første revurdering af Ateas pålidelighed. Anden revurdering er foretaget i juli 2020.
Du kan læse mere om revurderingerne via linkene til venstre på denne side.
Det er de enkelte offentlige ordregivere, som i udelukkelsesperioden i forbindelse med egne konkrete udbud eller køb på de fællesoffentlige rammeaftaler, skal træffe de konkrete beslutninger i henhold til udbudsloven om, hvorvidt Atea skal udelukkes eller kan anses for pålidelig.
Har du spørgsmål til de statslige indkøbsaftaler, kan du kontakte Statens Indkøb gennem TOPdesk.
Du kan også ringe til os på tlf. 3055 0791 mandag til torsdag kl. 10.00-16.00 og fredag kl. 10.00-15.00.