Læs om planlagte udviklingstiltag og tilpasninger i de fællesstatslige digitale løsninger.
Roadmap er en produktkøreplan, som er tænkt som en service til institutioner, der anvender Økonomistyrelsens digitale løsninger. Roadmappet er særlig målrettet økonomichefer og it-chefer.
Her får du indblik i planer for udviklingstiltag og tilpasninger – både for hver enkelt it-system og på tværs af systemporteføljen. Oversigten omfatter løsninger, som er i drift og anvendes af jeres medarbejdere.
Roadmappet opdateres minimum tre gange årligt: 1. april, 15. august og 1. december. Der tages forbehold for ændringer, især for opdateringer mere end 1 år frem i tiden.
Opdateret 07-02-2025
Fuld fokus på opgradering af Navision Stat til Business Central
Resten af 2025 vil det meste fokus være på, at foretage den tekniske opgradering af Navision Stat løsningen til den nye platform fra Microsoft kaldet Business Central. Dette arbejde forsætter ind i 2026.
Kun obligatoriske ændringer og kritiske fejl
Som udgangspunkt videreudvikles Navision Stat løsningen ikke i 2025, grundet opgraderingen til Business Central. Der vil således kun blive frigivet ændringer hvis de har karakter af obligatorisk funktionalitet eller rettelser af kritiske fejl. Der vil forsat blive frigivet en version NS11.6 i starten af november, der indeholder alle ændringer siden NS11.5.
Sletteværktøj til persondata
Frigivelsen af sletteværktøjet til sletning af personhenførbare data, rykkes til 2. halvår 2025, da der skal foretages en række mindre justeringer.
Opgradering af Navision Stat til Business Central – fortsat
I første halvår af 2026 intensiveres arbejdet, med opgraderingen til Business Central. Vi forventer at have en færdig version klar til frigivelse i slutningen af perioden.
Kun obligatoriske ændringer og kritiske fejl
Som udgangspunkt videreudvikles Navision Stat løsningen ikke i 2026, grundet opgraderingen til Business Central. Der vil således kun bliver frigivet ændringer hvis de har karakter af obligatorisk funktionalitet eller rettelser af kritiske fejl.
Understøtte overgangen til RejsUd3
Navision Stat vil fra primo 2026 understøtte integrationen til RejsUd3. Det vil som udgangspunkt ikke kræve funktionalitetsændringer i løsningen, men udelukkende ændrede GIS opsætninger.
Frigivelse af Business Central
Vi forventer at kunne frigive den nye version af Navision Stat som Business Central i starten af 2. halvår 2026. Herefter følger en implementeringsperiode for alle kunder. Oplysninger om projektet og den nye version findes under releasesitet for Navision Stat.
Understøttelse af Ny Nemkonto
Den nye version, Business Central, indeholder funktionalitet til at understøtte integration til den nye Nemkonto snitflade. Det indebærer både den tekniske understøttelse og håndtering af evt. ændringer i retursvar. Vi følger Ny Nemkonto projektet tæt, og melder flere informationer ud så snart vi ved mere.
Løbende vedligehold af Business Central
Alm. vedligehold af løsningen som følge af ændringsønsker, fejlrettelser og obligatoriske krav til løsningen som fx. Erhvervsstyrelsens løbende frigivelse af nye releases m.m. på NemHandelsområdet.
Opdateret 28-11-2025
De sidste institutioner overgår til Statens Digitale Indkøb, og IndFak lukkes endeligt ned d. 31-12-2025.
Opdateret 28-11-2025
Almindeligt vedligehold
Indmeldte fejl løses løbende i månedlige releases.
E-handel
Vi har igangsat en større opgave, som går på visualisere indkøbsdata direkte i SDI. Dette betyder bedre data til indkøbere og kontraktansvarlige, så de får et overblik over deres indkøbsadfærd og kan igangsætte relevante tiltag for at styrke deres indkøbsorganisation.
Rettidig betaling
Vi har parallelt med ovenstående igangsat arbejdet med en visualisering af, hvilke dokumenter, der er forfaldne eller tæt på, sammen med et overblik over, hos hvem og hvor i flowet, dokumenterne strander. Det vil give både rekvirenter, godkendere og dokumentmanagers bedre overblik og dermed mulighed for at handle, inden dokumenter forfalder.
Brugervenlighed
Med Release 105 letter vi på nogle af de arbejdsgange, som har været tunge i SDI indtil nu - herunder håndtering af fortrolige dokumenter, kombination af rollerne dokumentmanager og rekvirent, og ændringer der sender dokumenter i fornyet flow.
Ifm. årsafslutning foretages en tilpasning, som tillader dokumentmanager at redigere bogføringsdato på allerede godkendte dokumenter.
Almindeligt vedligehold
Indmeldte fejl løses løbende i månedlige releases.
AI-kontering
I Q1 forventer vi at være klar med en ny konteringshjælp, som vha. en AI-model kan give forslag til kontering baseret på, hvordan den enkelte institution historisk har konteret fakturaer på deres kreditorer. Det skal gøre det hurtigere og mere effektivt at kontere sine fakturaer - særligt for mindre hyppige brugere.
Nye rapporter på indkøb og behandlingstider
I Q1 forventer vi også at være klar med to nye visuelle dashboards med rapporter på hhv. indkøb og behandlingstider. Indkøbs-rapporterne har til formål at skabe et overblik over institutionens forbrug og indkøbsmønstre mhp. at identificere uhensigtsmæssigheder og effektiviteringspotentialer. Rapporterne på behandlingstider skal skabe et overblik rettidig betaling både historisk og på dokumenter under behandling, hvilket skal hjælpe institutionerne og staten til at sikre en god betalingsadfærd.
Generelt
I kulisserne arbejder vi på at identificere de mest værdifulde tiltag på særligt kontrakt- og indkøbsdelen, og vi vil løbende inddrage brugere for at sikre, at vi arbejder på det rigtige. Derudover lytter vi altid til jeres indmeldte ønsker og foretager løbende forbedringer for at forbedre den generelle brugertilfredshed.
Almindeligt vedligehold
Indmeldte fejl løses løbende i månedlige releases.
Udvikling
Vi vil forsat have arbejde på forbedringer, der skal øge graden e-handel i SDI, og vi vil have særligt fokus på at forbedre vores eksisterende AI-løsninger og udvikle nye mhp. at effektivisere tunge arbejdsgange i kontrakt, indkøb og fakturahåndtering.
Almindeligt vedligehold
Indmeldte fejl løses løbende i månedlige releases.
Opdateret 28-11-2025
Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.
Den nye løsning testes, finjusteres og præ-pilot idriftsættes på den nye løsning.
Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.
Bølgeudrulning opstartes.
Den nye løsning er fuldt udrullet inden udgangen af 2027.
Opdateret 12-06-2025
Statens Bevillingslove (SBL):
Mulighed for rettighedsstyring på hovedkontoniveau.
Statens Administrative Stamdata (SADA):
Diverse integrationer med øvrige systemer fra ØS-porteføljen fx integration til ny lønløsning (SLP).
Statens Budgetsystem (SBS):
Se Statens Budgetsystem for udvikling af bevillingsmodulet.
Statens Regnskabsgodkendelse (SGO):
Mulighed for at angive om der er personfølsomt indhold i vedhæftninger.
Mulighed for at kvittere for erklæring uden alt er afsluttet.
Yderligere understøttelse af selvejere.
Statens Brugeradministration (SBA):
Overgang til udviklingsprojektet SBA 2.0.
Statens Koncernrapportering (SKR):
Tekniske rettelser.
Alle løsningskomponenter:
Løbende vedligehold samt prioriteret videreudvikling ud fra indmeldte brugerønsker og forretningsmæssige behov.
Alle løsningskomponenter:
Løbende vedligehold samt prioriteret videreudvikling ud fra indmeldte brugerønsker og forretningsmæssige behov.
Opdateret 01-03-2025
Sagsmodulet
Der arbejdes videre med at konsolidere SBS sag. Funktionaliteten optimeres så den bedre understøtter økonomistyringen på større projekter, herunder muligheden for at se anlægsbudgetter i sagsmodulet.
Bevillingsmodulet
Der gennemføres hvert kvartal en release målrettet mod mindre forbedringer af bevillingsmodulet, som er det modul, der understøtter udarbejdelsen af tallene på Finansloven. SBS bevillingsmodul er en del af SBRL.
Genudbud af SBS drift
Ny driftskontrakten for SBS forventes indgået.
Genudbud af driften.
Den eksisterende driftskontrakt for SBS udløber.
Der udføres løbende vedligehold og support på løsningen, men derudover fokuseres på indkøring af den nye driftsleverandør
Vedligehold og support.
Videreudviklingen afhænger af genudbuddet af driften og dialog med den kommende driftsleverandør.
Opdateret 10-12-2025
Der arbejdes med datakonvertering og udfasning af SKS.
Der udføres minimal vedligeholdelse af systemet.
Opdateret 11-12-2025
Der arbejdes med datakonvertering og udfasning af SB.
Opdateret 28-11-2025
Indberettede fejl rettes kontinuerligt. Der frigives løbende nye versioner af SLS, HR-Løn, Brugerstyring Løn (BSL) og Statens Refusion. Disse dokumenteres på Releases og installation.
I 1. halvår af 2026 er fokus:
Indberettede fejl rettes kontinuerligt. Der frigives løbende nye versioner af SLS, HR-Løn, Brugerstyring Løn (BSL) og Statens Refusion. Disse dokumenteres på Releases og installation.
I 2. halvår af 2026 er fokus:
Indberettede fejl rettes kontinuerligt. Der frigives løbende nye versioner af SLS, HR-Løn, Brugerstyring Løn (BSL) og Statens Refusion. Disse dokumenteres på Releases og installation.
I 2027 fortsætter udviklingen af den nye lønløsning.
Indberettede fejl rettes kontinuerligt. Der frigives løbende nye versioner af SLS, HR-Løn, Brugerstyring Løn (BSL) og Statens Refusion. Disse dokumenteres på Releases og installation.
I 1. halvår af 2028 forventes den nye lønløsning implementeret.
Opdateret 27-11-2025
Integrationen udvides, så organisationsstrukturen fra SHR fremover automatisk kan overføres til Campus.
Der gennemføres et pilotprojekt, om hvordan der kan overføres relevante stamdata om ansættelsesforholdet i Statens HR til tidsregistreringsløsninger. Projektet gennemføres i samarbejde med mTime, hvor udvalgte institutioner deltager i pilotprojektet, hvorefter det forventes at kunne implementeres til andre institutioner, der benytter mTime.
Analyse af fremtidig strategi for fraværsområdet (barsel, sygdom og orlov) vil blive afsluttet. På baggrund heraf udvælges indsatser, der vil gøre det lettere og mere effektivt at lave fraværsregistreringer for HR medarbejdere.
Udvikling og idriftsættelse af integration mellem Statens Rekrutteringsløsning og Statens HR, der skal sørge for, at indtastede data i rekrutteringssystemet automatisk overføres og genbruges i ansættelsesprocessen.
Der vil blive set på, hvordan der kan etableres en mere velfungerende løsning, der tager højde for institutionernes behov for design og individuelle tilrettelser til ansættelseskontrakternes punkt 11. Skabelonernes indhold og omfang vil også blive gennemgået. Endvidere vil blive set på muligheder for at forudfylde flere data, så behovet for at tilrette skabelonerne efter de er trukket undgås. Både ansættelseskontrakter og ændringsbreve vil blive gennemgået. Forbedringerne vil både omfatte ansættelseskontrakter og ændringsbreve.
Vedligehold af eksisterende rapporter, og frigivelse af enkelte nye rapporter, der er særligt efterspurgt af mange institutioner.
Der arbejdes fortsat med projekter, der skal automatisere processerne for oprettelse af serviceanmodninger mellem HR-medarbejderne og SAM’s lønmedarbejdere.
Der udvikles roller, der tillader læseadgang til en række skærmbilleder og rapporter i Statens HR, til brugere der ikke har HR-administrative opgaver i systemet.
Godkendelsesnotifikationer udvides til at indeholde flere data, fx data der overføres til SHR i forbindelse med rekrutteringen fra SRL.
Der udvikles funktionalitet, der understøtter medarbejderselvbetjening på udvalgte områder. I 2025 vil der være tale om et pilotforsøg, hvor funktionaliteten afprøves for at få erfaring og for at afdække potentialet.
Oprettelse af nye rapporter samt løbende forbedringer af eksisterende rapporter.
I udvalgte processer introduceres mulighed for selvbetjening for medarbejdere, som afprøves i en pilotfase med udvalgte institutioner.
Effekthåndteringsmodulet udvides til at understøtte ressortoverførte medarbejdere.
I forskellige processer optimeres og simplificeres brugergrænsefladen ved at fjerne irrelevante felter, tilføje hjælpetekster, optimere handlingsflows m.v.
Det forventes, at flere institutioner kan implementeres på integrationen mellem SHR og mTime efter gennemført pilotfase. Dermed kan en række stamdata i brugeroprettelsen foregå med data fra Statens HR. Det forventes, at integrationen i løbet af 2026 kan udvides med overførsel af flere felter.
Godkendelsesnotifikationer udvides til at indeholde flere data, fx data der overføres til SHR i forbindelse med rekrutteringen fra SRL.
Nogle skærmbilleder er i 2025 overgået til ny brugergrænseflade (”Redwood”), og resten af løsningen skal tilsvarende overgå til denne.
Forbedrede muligheder for registrering af personlige oplysninger om tilladelser og uddannelse.
Oprettelse af nye rapporter samt løbende forbedringer af eksisterende rapporter.
Der arbejdes på at etablere en integration til det nye RejsUd-system, der skal sørge for automatiske oprettelser af rejsekreditorer.
Der påbegyndes et projekt med at forbedre fejlhåndteringsmodulet med henblik på at gøre det lettere at håndtere integrationsfejl mellem SHR og andre systemer.
En række udvidelser og forbedringer udføres i integrationerne til og fra en række systemer, fx Statens Rekrutteringsløsning, SLS og Campus.
Det forventes, at der kan introduceres indbyggede AI-agenter i systemet, der kan hjælpe HR, medarbejdere og ledere med at udføre opgaver i løsningen og hurtigere få hjælp til svar på udfordringer og spørgsmål m.v., uden at skulle slå op i vejledninger.
Det nye lønsystem (SLP) forventes at skulle tages i brug i løbet af 2027, hvorfor den nuværende integration fra SHR til SLS skal genetableres til SLP. Det forventes, at den nye integration vil indeholde integration af flere data fra SHR til SLP end i dag.
Der forventes at blive etableret en integration til det nye brugeradministrationsmodul (SBA) i Økonomistyrelsen.
Forbedringer og justeringer af system og integrationer på baggrund af indmeldte fejl, ændringsønsker m.v. indarbejdes løbende i løsningen.
Opdateret 01-12-2025
Afvikling af Statens eRekruttering
Statens eRekruttering er under afvikling og forventes udfaset for alle statsinstitutioner inden udgangen af 2026, hvorfor roadmap ikke opdateres yderligere.
Der er lukket for tilslutning af nye kunder til Statens eRekruttering og for ændringsanmodninger.
Statens Rekrutteringsløsning i drift
Statens Rekrutteringsløsning gik i drift i januar 2025 og vil med udgangen af 2026 helt erstatte den tidligere rekrutteringsløsning, benævnt Statens eRekruttering.
I Q1 og Q2 2026 fortsætter implementeringen af statslige institutioner, hvor Bølge 5, 6 og 7 er planlagt at blive implementeret. Herefter vil alle de statslige institutioner være overgået til Statens Rekrutteringsløsning.
Løsningen leveres uændret af Talentech, og omfatter som udgangspunkt al den funktionalitet, som er kendt fra den tidligere løsning, kombineret med en række forbedringer, herunder:
Ny og forbedret brugergrænseflade
Nyt rekvisitionsmodul, hvor lederen kan opstarte projekter
AI hjælp til udformning af stillingsopslag samt af kompetencebaserede interviewspørgsmål
Digitale ansættelsesformularer, bl.a. til udsendelse af ansættelsestilbud
Integration til Statens HR
Nyt Rapportmodul baseret på Power BI
Endelig vil følgende udviklingskomponenter blive udviklet og leveret:
Ny Job i Staten platform
Der lanceres en ny fællesstatslig jobportal, hvor alle offentliggjorte stillingsopslag fra Statens Rekruttering kan fremsøges.
Mulighed for at benytte Bedømmelsesudvalg ved faglig rekruttering
I samarbejde med leverandøren udvikles der et standardimplementeringskoncept for de institutioner, som ønsker at anvende modulet bedømmelsesudvalg.
Projektchat
Der arbejdes på udviklingen og frigivelse af en projektchat, på tilsvarende måde som ved kandidater.
Forbedringer til Hjemsiden
På baggrund af kundefeedback vil der ske forbedringer på Hjemsiden.
MitID til kandidater
MitID opsættes i SRL ved kandidatlogin. Det betyder, at kandidater ikke længere behøver at huske brugernavn og adgangskode, men kan logge ind på egen profil med MitID.
Opdateret version af ansættelsesformularerne
Ud fra tilbagemeldinger fra institutionerne, og efter aftale med leverandøren, ses der ind i en opgradering af ansættelsesmodulet. Dette påvirker ikke den nuværende brug af modulet, og der informeres, så snart forbedringerne er klar.
Implementering af statslige selvejende institutioner
I Q3 2026 påbegyndes implementeringen af de statslige selvejende institutioner, som forventes afsluttet i løbet af 1. halvår 2027.
Aktivitetslog
Der arbejdes på at forbedre aktivitetsloggen, som er den institutionerne selv, har adgang til i administratormodulet. Det er planen at en opdateret aktivitetslog kan leveres i Q3 2026.
Digital referenceindhentning
Muligheden for digitalt at kunne indhente referencer. Kandidaten kan selv oplyse kilderne til referencen, således at spørgeskemaer efterfølgende udsendes digitalt til referenten. Denne besvarer skemaet direkte i løsningen.
Feedback fra kandidater og brugere
Muligheden for at kunne indhente feedback på rekrutteringsforløbet med rating fra kandidater og brugere.
Statens Rekrutteringsløsning i drift
Der vil nu kun være én og samme løsning under navnet Statens Rekrutteringsløsning, som dækker alle statsinstitutioner og selvejende institutioner, der har tilsluttet sig.
Det forventes, at der i løbet af de 2 år hvor der implementeres, vil blive opsamlet en række ønsker om ændringer og forbedringer. Disse vil blive opsamlet i en "Backlog", som hvert halve år vil blive vurderet af Økonomistyrelsen og Talentech, ligesom de udviklingsønsker som bliver udvalgt, vil blive annonceret i nærværende Roadmap.
Nye kunder på Statens Rekrutteringsløsning
Da rammekontrakten stadig er aktiv 2027, vil fokus være på nye kunder som ønsker at tilslutte sig til løsningen, idet udbudsforpligtelsen for statslige og statslige selvejende institutioner er afløftet.
Nye kunder på Statens Rekrutteringsløsning
Da rammekontrakten stadig er aktiv 2028, vil fokus være på nye kunder som ønsker at tilslutte sig til løsningen, idet udbudsforpligtelsen for statslige og statslige selvejende institutioner er afløftet.
Opdateret 24-11-2025
Opdatering af CampusDer arbejdes på at udvikle og opdatere Campus 3.0, samt udarbejde et samlet kursuskatalog Strategisk kompetenceudviklingDer arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus ReleaseTest og udrulning af seneste system release |
Opdatering af CampusDer arbejdes på at udvikle og opdatere Campus 3.0, samt udarbejde et samlet kursuskatalog. Fællesstatslige læringskatalogOpdatering af kurser og udrulning af nye kurser. Strategisk kompetenceudviklingDer arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus. Mobile appPromovering af Campus mobile app. Release Test og udrulning af systemreleases. |
Integration mellem SHR og CampusDer arbejdes på integrationen mellem SHR og Campus hvad angår persondata og organisationsdata. Strategisk kompetenceudviklingDer arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus Fællesstatsligt læringskatalogOpdatering af kurser og udrulning af nye kurser ReleaseTest og udrulning af seneste systemrelease |
Integration mellem SHR og CampusDer arbejdes på integrationen mellem SHR og Campus hvad angår persondata og organisationsdata. Strategisk kompetenceudviklingDer arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus Fællesstatsligt læringskatalogOpdatering af kurser og udrulning af nye kurser ReleaseTest og udrulning af seneste systemrelease |
Opdateret 31-03-2025
Mere stabil drift af LDV
Opdateret 31-03-2025
Stabil drift