Roadmap for Økonomistyrelsens digitale løsninger

Læs om planlagte udviklingstiltag og tilpasninger i de fællesstatslige digitale løsninger.

Roadmap er en produktkøreplan, som er tænkt som en service til institutioner, der anvender Økonomistyrelsens digitale løsninger. Roadmappet er særlig målrettet økonomichefer og it-chefer.

Her får du indblik i planer for udviklingstiltag og tilpasninger – både for hver enkelt it-system og på tværs af systemporteføljen. Oversigten omfatter løsninger, som er i drift og anvendes af jeres medarbejdere. 

Roadmappet opdateres minimum tre gange årligt: 1. april, 15. august og 1. december. Der tages forbehold for ændringer, især for opdateringer mere end 1 år frem i tiden.

Økonomisystemer

Navision Stat

Opdateret 07-08-2024

Forberedelse til opgradering til Navision Stat version 12.0

Opgradering af Navision Stat-platformen fra MS Dynamics NAV 2018 til MS Business Central

Løft af statslige tilretninger til extensions

Omlægning af statslige tilretninger af standard MS Dynamics NAV 2018 til “extensions”, som gør det lettere at administrere versioner, opgraderinger mm.

Løbende vedligehold NemHandel-ændringer

Omlægning af dokumentformater til OIOUBL 3.0 i takt med frigivelse fra Erhvervsstyrelsen.

Integration op mod Statens Administrative Stamdata

Som følge af at Statens Koncernsystem erstattes af andre løsninger, skal en række integrationer omlægges til den nye løsning Statens Administrative Stamdata.

Fortsat forberedelse til opgradering til Navision Stat version 12.0

Opgradering af Navision Stat-platformen fra MS Dynamics NAV 2018 til MS Business Central. Opgraderingen forventes at kunne frigives i Q4.

Fortsat løft af statslige tilretninger til extensions

Omlægning af statslige tilretninger af standard MS Dynamics NAV 2018 til “extensions”, som gør det lettere at administrere versioner, opgraderinger mm. Arbejdet forventes afsluttet i Q4 2025.

Løbende vedligehold NemHandel-ændringer

Omlægning af dokumentformater til OIOUBL 3.0 i takt med frigivelse fra Erhvervsstyrelsen.

Løbende vedligehold af NemHandel-ændringer

Almindeligt vedligehold af løsningen som følge af Erhvervsstyrelsens løbende frigivelse af nye releases m.m. på NemHandels-området.

IndFak2

Opdateret 11-02-2025

Almindeligt vedligehold af nuværende løsning

Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.

Overgang til Statens Digitale Indkøb

De sidste institutioner overgår til Statens Digitale Indkøb, og IndFak lukkes endeligt ned d. 31-12-2025.

Statens Digitale Indkøb

Opdateret 15-08-2024

Konsolidering af løsning efter afslutning af pilotfasen

Nyudvikling

Prioriteret nyudvikling med afsæt i brugernes ønsker, samt udvalgte UX-forbedringer.

Nyudvikling

Prioriteret nyudvikling med afsæt i brugernes ønsker, samt udvalgte UX-forbedringer.

RejsUd2

Opdateret 11-02-2025

Almindeligt vedligehold af nuværende løsning

Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.

Almindeligt vedligehold af nuværende løsning

Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.

Nyt RejsUd

Den nye løsning klargøres til ibrugtagning.

Almindeligt vedligehold af nuværende løsning

Indmeldte fejl rettes løbende og vil fremgå af release notes, som publiceres på hjemmesiden.

Nyt RejsUd

Pilotinstitutioner idriftsættes på den nye løsning. Opstart af bølgeimplementering.

Overgang til nyt RejsUd

De sidste institutioner overgår til det nye RejsUd.

Statens Budgetsystem

Opdateret 25-06-2024

IT projekter

Der udvikles funktionalitet, der understøtter det initiativ, som ØS har igangsat vedr. en bedre økonomistyring på it-området, så der lokalt kan etableres et mere granuleret overblik over it-udgifter.

Brugeradministrationsmodul

Det nuværende brugeradministrationsmodul i SBS erstattes med Statens Brugeradministrationsmodul (SBA). SBA anvendes i forvejen af institutionerne til oprettelse af brugere i de nye løsningskomponenter i Statens bevillings- og Regnskabsløsning (SBRL).

Brugervenlighed

Der arbejdes på at gøre SBS ensartet og mere intuitiv. Der bliver mere sigende overskrifter og tekster og en mere intuitiv opbygning af procesflows, som gør det lettere at finde rundt i SBS.

Bevillingsmodulet

Der gennemføres hvert kvartal en release målrettet mod mindre forbedringer af bevillingsmodulet, som er det modul der understøtter udarbejdelsen af tallene på Finansloven. SBS bevillingsmodul er en del af SBRL.

Sagsmodulet

Der arbejdes videre med at konsolidere SBS sag. Funktionaliteten optimeres så den bedre understøtter økonomistyringen på større projekter, herunder muligheden for at se anlægsbudgetter i sagsmodulet.

Bevillingsmodulet

Der gennemføres hvert kvartal en release målrettet mod mindre forbedringer af bevillingsmodulet, som er det modul der understøtter udarbejdelsen af tallene på Finansloven. SBS bevillingsmodul er en del af SBRL.

Genudbud af SBS drift

Ny driftskontrakt for SBS forventes indgået.

.

 

 

Fremskrivningsmodel til løn

Den nuværende fremskrivningsmodel, hvor lønfremskrivningen sker i ØS-LDV og overføres til SBS, erstattes af en ny løsning i SBS. Fremover forventes en større del af fremskrivningen at ske i SBS på baggrund af de faktiske løndata fra det kommende løn- og pensionssystem (LPS).

Fremskrivningsmodul til anlæg

Den nuværende fremskrivningsmodel, hvor anlægsfremskrivningen sker i ØS-LDV og overføres til SBS erstattes af en ny løsning i SBS, hvor der udvikles funktionalitet til at foretage fremskrivningen direkte i SBS på baggrund af anlægsdata i Navision Stat.

Opgradering af SAP BW for HANA

Der implementeres en ny version af SAP BW for HANA, som vil optimere en række SAP-standard funktioner.

Statens Koncernsystem

Opdateret 01-08-2024

Ny systemunderstøttelse til finanslov og statsregnskab

Der arbejdes med datakonvertering i forhold til SBRL. Der udvikles ikke på løsningen.

Vedligeholdelse

Der udføres almindelig vedligeholdelse af systemet.

Ny systemunderstøttelse til finanslov og statsregnskab

Der arbejdes med datakonvertering og udfasning af SKS.

Vedligeholdelse

Der udføres almindelig vedligeholdelse af systemet.

Afvikling af SKS/SB tekniske platform

Statens Bevillingslovsystem

Opdateret 01-08-2024

Ny systemunderstøttelse til finanslov og statsregnskab

Der arbejdes med datakonvertering af de dele af SB, der understøtter udarbejdelse af tillægsbevillingsloven. Der udvikles ikke på løsningen.

Vedligeholdelse

Der udføres almindelig vedligeholdelse af den del af SB, der vedrører tillægsbevillingsloven.

Ny systemunderstøttelse til finanslov og statsregnskab

Der arbejdes med udfasning af de dele af SB, der understøtter udarbejdelse af tillægsbevillingsloven.

Afvikling af SKS/SB tekniske platform

Løn og HR-systemer

2025

Statens Lønløsning

Opdateret 10-01-2025

Videreudvikling af Refusionsløsningen

Løsningen leverer 'Release 3.1' den 27. september, med fuld understøttelse af:

  • Fleksjob før 13 og fleksjobordningen
  • Samlet refusion
    • Personlig assistance - handicaphjælper
    • AUB
    • VEU
    • SVU

Udvikling af den nye lønløsning Statens Løn og Pensionsløsning (SLP)

I 2. halvår af 2024 opstartes udviklingen af den nye lønløsning.

Rutinemæssig vedligeholdelse af eksisterende løsning

Indberettede fejl rettes kontinuerligt og vil blive dokumenteret i release-notes, som offentliggøres på hjemmesiden.

Udvikling af den nye lønløsning Statens Løn og Pensionsløsning (SLP)

I 2025 fortsætter udviklingen af den nye lønløsning.

Rutinemæssig vedligeholdelse af eksisterende løsning

Indberettede fejl rettes kontinuerligt og vil blive dokumenteret i release-notes, som offentliggøres på hjemmesiden.

Rutinemæssig vedligeholdelse af eksisterende løsning

Indberettede fejl rettes kontinuerligt og vil blive dokumenteret i release-notes, som offentliggøres på hjemmesiden.

Statens HR

Opdateret 14-08-2024

Integration til tidsregistreringsløsninger 

Der gennemføres et pilotprojekt, om hvordan der kan overføres relevante stamdata om ansættelsesforholdet i Statens HR til tidsregistreringsløsninger. Projektet gennemføres i samarbejde med mTime, hvor udvalgte institutioner deltager i pilotprojektet, hvorefter det forventes at kunne implementeres til andre institutioner, der benytter mTime.

Ændringer til fraværshåndtering

Analyse af fremtidig strategi for fraværsområdet (barsel, sygdom og orlov) vil blive afsluttet. På baggrund heraf udvælges indsatser, der vil gøre det lettere og mere effektivt at lave fraværsregistreringer for HR medarbejdere.

Overførsel af data fra Statens Rekrutteringsløsning

Udvikling og idriftsættelse af integration mellem Statens Rekrutteringsløsning og Statens HR, der skal sørge for, at indtastede data i rekrutteringssystemet automatisk overføres og genbruges i ansættelsesprocessen.

Forbedringer til skabelonfunktionalitet

Der vil blive set på, hvordan der kan etableres en mere velfungerende løsning, der tager højde for institutionernes behov for design og individuelle tilrettelser til ansættelseskontrakternes punkt 11. Skabelonernes indhold og omfang vil også blive gennemgået. Endvidere vil blive set på muligheder for at forudfylde flere data, så behovet for at tilrette skabelonerne efter de er trukket undgås. Både ansættelseskontrakter og ændringsbreve vil blive gennemgået. Forbedringerne vil både omfatte ansættelseskontrakter og ændringsbreve.

Rapporter

Vedligehold af eksisterende rapporter, og frigivelse af enkelte nye rapporter, der er særligt efterspurgt af mange institutioner.

Fortsat automatisering af HR-Sag processer

Der arbejdes fortsat med projekter, der skal automatisere processerne for oprettelse af serviceanmodninger mellem HR-medarbejderne og SAM’s lønmedarbejdere.

 

 

Fortsat udvikling og vedligehold af nuværende løsning

Initiativer til at reducere tidsforbrug og øge kvaliteten ved anvendelse af Statens HR vil blive identificeret i tæt samarbejde med brugerne af Statens HR, hvorefter udviklingsprojekter vil blive igangsat. Specifikke processer vil blive analyseret i brugerrejser med henblik på at identificere forbedringer.

Integration mellem SHR og Campus

Der arbejdes på integrationen mellem SHR og Campus hvad angår persondata og organisationsdata.

Statens eRekruttering

Opdateret 14-08-2024

Afvikling af Statens eRekruttering

Statens eRekruttering er under afvikling og forventes udfaset med udgangen af 2025, hvorfor roadmap ikke opdateres.

Der er lukket for tilslutning af nye kunder og ændringsanmodninger.

Ny rekrutteringsløsning

Statens eRekruttering erstattes af den nye rekrutteringsløsning Statens Rekrutteringsløsning. Udrulningen af den nye løsning implementeres fra august til udgangen af 2024 hos pilotinstitutioner og bølge 1.

Økonomistyrelsen offentliggør i halvåret bølge 2 til 5 i udrulningsplanen.

Afvikling af Statens eRekruttering

Statens eRekruttering er under afvikling og forventes udfaset med udgangen af 2025, hvorfor roadmap ikke opdateres.

Der er lukket for tilslutning af nye kunder og ændringsanmodninger.

Bølgeimplementering

I Q1 til Q3 2025 forventes implementering af statslige institutioner ved bølge 2 til 7, hvorefter selvejende institutioner forventes implementeret i Q3 til Q4 2025 ved bølge 8 til 9.

Afvikling af Statens eRekruttering

Statens eRekruttering forventes at være afviklet og erstattet af den nye rekrutteringsløsning Statens Rekrutteringsløsning.

Ny rekrutteringsløsning

Statens Rekrutteringsløsning forventes i 2026 at være i fuld drift ved alle statslige- og selvejende institutioner. 

I 2026 implementeres Statens Rekrutteringsløsning ved nye potentielle kunder. 

Campus

Opdateret 24-07-2024

Systemopdatering (Update 60, forventet i november)

Ny opdateringen fra leverandøren kommer i test i oktober og forventes i produktion den efterfølgende måned. Før release informeres Campus Administrator netværket om ændringer til systemet. Der informeres igennem nyhedsbrev og netværksmøder.

Forbedret brugervenlighed

Vi kommer i 2024 til at fokusere på at forbedre brugervenligheden i Campus.

Integration mellem SHR og Campus

Der arbejdes på integrationen mellem SHR og Campus hvad angår persondata og organisationsdata.

Strategisk kompetenceudvikling

Der arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus

Integration mellem SHR og Campus

Der arbejdes på integrationen mellem SHR og Campus hvad angår persondata og organisationsdata.

Strategisk kompetenceudvikling

Der arbejdes med en række projekter hvor vi implementerer MUS/PULS, Udviklingsplaner, 1:1 i Campus

Rapporteringssystemer

Statens BI - LDV

Opdateret 31-03-2022

Flere data i Statens BI – LDV

Statens BI – LDV udvides med flere oplysninger fra Statens HR-system , dette gælder særligt fraværsmodulet.

Statens BI - LDV udvides med en lønbudgetterings kube.

Statens BI - LDV udvides med flere oplysninger fra SBS , herunder sagsbudget og anlægsbudget.

Bedre understøttelse af Power BI

Udvikling af Tabular kube model til LDV, for bedre understøttelse af Power BI.

Statens BI - LDV version 7

Ny version af Statens BI - LDV til understøttelse af Navision Stat 11.

Omlægning af model til Statens BI – LDV Kuber

Statens BI – LDV vil få ændret værktøj til fremstilling af Kuber, så data stilles til rådighed i en tabular model

Flere data i Statens BI – LDV

Statens BI – LDV vil få omlagt indkøbsrapportering, hvor data kommer fra IndFak3

Afventer arbejdsplan for 2024

Statens BI - ISOLA

Opdateret 31-03-2022

Statens BI - ISOLA opdateres

Statens BI - ISOLA får nyt løn indberetningsmodul til skoler til brug for indsamling af lønstatistik 2021.

Statens BI - ISOLA Lønoverblik bliver den første løsning, som bliver flyttet til Power BI i Azure.

Statens BI - ISOLA udvides med en ledermarkering, som viser antallet af ansættelsesforhold med et ledelsesansvar inden for et givet område.

Statens BI - ISOLA ny rapport og opfølgningsmuligheder

Statens BI - ISOLA  får ny rapport, der viser hvile institutioner, der er udelukket i fraværsstatistik i en given periode.

Statens BI - ISOLA vil indeholde opfølgning på senior(bonus)ordninger.

Opdatering af data i Statens BI - ISOLA

Statens BI - ISOLA vil indeholde datagrundlag, til forhandling af OK 24.

Afventer arbejdsplan for 2024