LDV er et rapporteringssystem, der samler institutionsspecifikke data.
LDV et rapporteringssystem
LDV er et rapporteringssystem, der samler institutionsspecifikke data fra områderne løn, rejseadministration, indkøb, budget og økonomi, med det formål at systemunderstøtte lokale rapporteringsopgaver.
LDV indeholder institutionsspecifikke data på løn-, indkøbs-, budget-, rejseadministrations- og økonomiområdet og forskellige værktøjer til at rapportere og analysere på disse data. LDV anvendes af stats- og selveje-institutioner. Anvendelsesgraden og supportansvaret varierer alt efter, hvilken kundekategori institutionen tilhører.
Med LDV får institutionen:
- Ét lokalt datavarehus, der som udgangspunkt opsættes med institutionens SLS-, RejsUd-, Navision Stat-, SBS, Statens HR og IndFak-data
- Web-adgang til rapporteringsværktøjet Reporting Services. Herfra kan institutionen trække prædefinerede standardrapporter
- Adgang til en standardkubepakke, hvorfra institutionen kan lave egne rapporter. Kuberne tilgås typisk via Excel, men kan også tilgås fra andre rapporteringsværktøjer, f.eks. Power BI
- Vedligeholdt adgang til data, der opdateres, når der sker ændringer i data
- En enkel og fleksibel datavarehusplatform, der kan anvendes til platform for egne ledelsesinformationsløsninger, hvor data kan kombineres på tværs af regnskaber og løngrupper. Fx for driftsfællesskaber
- Mulighed for at kombinere finansielle og lønmæssige informationer med produktionsdata. Fx fra studieadministrative systemer, tidsregistreringssystemer eller ESDH-systemer
- Data, der kan tilgås af alle rapporteringsværktøjer, der kan arbejde på en Microsoft SQL Server.
Kildedata og opdateringsfrekvenser i LDV
- Løndata, personaledata og fraværsdata stammer fra Statens Lønsystem (SLS)
LDV opdateres med data fra SLS senest fire dage efter en lønkørsel
- Alle andre data opdateres hver nat.
Dataintegrationer i LDV
- Egne data kan integreres til LDV fra andre systemer
- Udtræk af data fra LDV kan foretages fra egne rapporteringsværktøjer.
Rapportering med LDV
Med rapporteringsværktøjerne i LDV har institutionen mulighed for at udarbejde rapporter på følgende måder:
- Trække standardrapporter i Reporting Services.
- Bygge egne eller redigere i eksisterende standardrapporter i fx ReportBuilder.
- Bygge egne rapporter i kubeværktøjet, der kan tilgås via fx Excel eller Power BI.
- Hente standardskabeloner til kubebaserede rapporter i Excel.
- Udveksle egenudviklede kubebaserede rapporter med andre institutioner. Dette kræver blot skift af datakilde(r).
Statsinstitutioner, der hører under ØSC - Statens Administration
Som en del af aftalen om ØSC og Navision Stat indgår også driften af LDV. Derfor har alle institutioner, der er under ØSC og som anvender Navision Stat, et LDV opsat hos Statens IT. Det er institutionen selv, der bestemmer, hvordan LDV skal være opsat og hvem i institutionen, der skal have adgang til systemet.