Økonomistyrelsen videreudvikler på Statens Brugeradministration, der på sigt skal gøre det lettere at styre brugeradgange i de fælles digitale løsninger.
Økonomistyrelsen er nu i fuld gang med at videreudvikle på den eksisterende løsning, Statens Brugeradministration (SBA). SBA bliver i dag brugt til at styre brugeradgange og tildele rettigheder i Statens Bevillings- og Regnskabsløsning (SBRL), der understøtter finanslovs- og statsregnskabsprocesser.
Den nye version af SBA skal gøre det nemmere, sikrere og mere effektivt for institutionerne, der bruger de fælles digitale løsninger, at administrere brugerrettigheder.
Det første system der bliver koblet til SBA, er økonomisystemet, Navision Stat. Det sker i løbet af 2026.
Med den nye version af SBA vil institutionerne få en mere moderne og brugervenlig løsning, der understøtter de stigende krav til it-sikkerhed. Løsningen skal sikre effektiv administration og reducere institutionernes tidsforbrug på opgaven ved at gøre det nemmere og hurtigere at tildele, ændre og fjerne rettigheder.
Systemet skal derudover sikre et bedre overblik og mulighed for kontrol over rettigheder, hvilket er med til at øge it-sikkerheden i det enkelte system.
På sigt bliver SBA en fælles løsning, som alle de fælles digitale løsninger benytter.
Brugernes input er afgørende for, at Økonomistyrelsen kan udvikle en løsning, der opfylder deres reelle behov. Derfor har Økonomistyrelsen gennemført interviews med brugere fra forskellige institutioner for at forstå eventuelle nuværende udfordringer, behov og ønsker til det nye SBA.
Brugerne vil fortsat blive involveret i den løbende udvikling og test af løsningen.
Tidsplanen for projektet vil løbende blive opdateret.
Link til systemet
Driftsstatus
Support