Læs mere om justering af bevillingslove ved ressort- og organisationsændringer.
Enhver ressortomlægning medfører, at finanslovsstrukturen ændres, hvorved en række hovedkonti på finansloven skal opdeles eller flyttes mellem ministerområderne.
I forbindelse med en ressortomlægning indgås en delingsaftale pr. ministerområde, hvor de aftalte ressortændringer beskrives. I delingsaftalen kan man danne sig et overblik over de hovedkonti, der inden for de enkelte ministerområder er berørt af ressortomlægningen.
En ressortomlægning skal som hovedregel implementeres for et helt finansår. Derfor skal der tages stilling til, om implementeringen skal være fremadrettet eller bagudrettet. Der tages stilling til dette i forbindelse med udarbejdelsen af delingsaftalerne på baggrund af drøftelse med Finansministeriet.
Generelt gælder, at der ved flytning af bevillinger også skal flyttes historiske beløb og årsværk (B- og R-tal). I SBS bevillingsmodul sker dette ved, at det afgivende ministerium indrapporter flytningerne. Herefter opretter systemet automatisk modposterne hos det modtagende ministerium.
Det modtagende ministerium kan tilgå tabeller i SBS, der viser hvilke beløb, der er flyttet til ministerium.
Der skal flyttes R- og B-tal vedrørende:
I SBS bevillingsmodul er der en række kontroltabeller til rådighed til at sikre validiteten af flytningerne. Tabellerne hedder Flytning af R- og B-tal xxx. Disse tabeller viser de indrapporterede flytningerne og kan anvendes af både af afgivende og det modtagende ministerium. Desuden viser rapporteten Flytning af R- og B-tal – Potentielle fejl, hvor der kan være sket fejl ved flytningerne.
Både afgivende og modtagende ministerium skal opdatere tekst og anmærkninger i SBL for deres ministerområde.
Alle manuelt opstillede tabeller (aktivitetsoplysninger m.v.) tilrettes i SBL.
Hver konto har tilknyttet en række koder, der dels er bestemmende for, hvorledes diverse sammentællinger foretages, dels hvordan og i hvilke oversigter data optræder. Det modtagne ministerium bør kontrollere, at disse koder, såsom bevillingstype, rammekode, virksomhedsbærende hovedkonto, angives korrekt, når ministeriet opretter de nye/modtagende konti.
Specielt for dannelsen af ’Oversigt for virksomhedsstruktur’ i bevillingslovene er det vigtigt, at nummerstrukturen ajourføres tilsvarende, idet CVR-nummeret ellers vil være forkert.
Endelig bør både afgivende og modtagende ministerium gennemgå alle oversigter under de (hoved)konti, der er flyttet, for at sikre, at der ikke henstår beløb, beholdninger eller årsværk.
Finansieringsoversigterne på bevillingslovene skal normalt justeres i forbindelse med en ressortomlægning.
I regnskabssystemerne står de berørte institutioner selv for at flytte data vedrørende:
Den regulerede egenkapital på konto 70.12 med modpost på 53.17 skal nulstilles og genberegnes på ny for den afgivende institution, så den svarer til 2 pct. (driftsbevilling) eller 5 pct. (statsvirksomhedsbevilling) af bruttoudgiftsbevillingen.
Den regulerede egenkapital skal ligeledes genberegnes for den modtagende institution, så den svarer til 2 pct. (ved driftsbevilling) eller 5 pct. (ved statsvirksomhedsbevilling) af bruttoudgiftsbevillingen.
Lånerammen deles svarende til delingen af den faktiske og budgetterede langfristede gæld, da det afspejler de konkrete aktiver.
På bevillingslovene sker flytningerne på samme vis, som de øvrige flytninger af R- og B-tal af det afgivende ministerium.