Supplerende krav vedrørende bevillinger under driftsramme 0

Fra og med budgetåret 2026 indføres en ny driftsramme - driftsramme 0 (DR0). I den forbindelse introduceres supplerende krav til bevillinger under driftsramme 0. Bl.a. gælder et krav om, at nettoforbrug af opsparing samlet set på konti under driftsramme 0 skal være enten neutralt eller negativt.

Med indførelse af driftsramme 0 fra budgetåret 2026 følger supplerende krav for bevillinger under driftsramme 0. De eksisterende regler i cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning fastholdes, og de supplerende krav for delmængden af bevillinger under driftsramme 0 skal ligeledes efterleves. Der skal tages højde for de supplerende krav i forbindelse med grundbudget, udgiftsopfølgning og regnskabsaflæggelse. 

Nettoforbrug af opsparing

For bevillinger under driftsramme 0 gælder, at nettoforbruget af opsparing samlet set for ministerområdet skal være enten neutralt eller negativt. Undtaget herfra er nettoforbrug af opsparing, der er indbudgetteret på specifikke konto på finansloven. I lighed med reglerne om nettoforbrug af opsparing på konti med videreførselsadgang kan der fremsendes anmodning til Finansministeriet om dispensation til nettoforbrug af opsparing for ministerområdet i forbindelse med de kvartalsvise udgiftsopfølgninger. Finansministeriets behandling af anmodningerne sker under hensyntagen til det samlede skøn for ministeriernes regnskabstal for finansåret.

Det betyder således, at departementet fortsat skal sikre, at der for bevillinger med videreførselsadgang under det statslige delloft for driftsudgifter ikke prognosticeres med nettoforbrug af opsparing samlet set for ministerområdet, medmindre andet er aftalt med Finansministeriet. Med det nye supplerende krav skal departementet i forbindelse med grundbudgettet og udgiftsopfølgningerne også sikre, at der for bevillinger under driftsramme 0 ikke prognosticeres med nettoforbrug af opsparing samlet set for ministerområdet, medmindre andet er aftalt med Finansministeriet.

Lønsum

Regler for lønsumsforbrug fastholdes. Det betyder, at lønudgifterne under driftsramme 0 kan overstige finansårets lønsumsloft, såfremt overskridelsen fuldt ud kan inddækkes af tidligere års akkumulerede mindreforbrug, jf. budgetvejledningen 2.6.5, og såfremt de samlede udgifter under driftsramme 0 ikke overstiger finansårets bevilling inkl. budgetteret nettoforbrug af opsparing.

Negativ budgetkorrektion

Det fremgår af cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning, at departementet kan anvende en negativ budgetkorrektion. For regler for anvendelse og størrelse af den negative budgetkorrektion henvises til cirkulæret. 

For at sikre øget fleksibilitet i budgetteringen kan departementet i forbindelse med udarbejdelsen af grundbudgetterne opdele den negative budgetkorrektion på driftsrammer, således at en andel af den negative budgetkorrektion indlæses på driftsramme 0. Der kan fortsat indlæses en negativ budgetkorrektion vedrørende konti omfattet af driftsramme 1 og 2. Det er således den samlede negative 
budgetkorrektion, som skal opfylde reglerne i cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning samt tilhørende vejledning. 

Den negative korrektion på driftsramme 0 anvendes, hvis der på ministerområdet forventes merforbrug på konti under driftsramme 0, og tjener til at modsvare det forventede merforbrug med et teknisk budgetteret mindreforbrug, som endnu ikke er specificeret på de enkelte hovedkonti.

Den negative budgetkorrektion på driftsramme 0 indlæses på § xx.11.75. Reserver og budgetregulering på standardkonto 49. Den negative budgetkorrektion på driftsramme 1 og 2 indlæses på § xx.11.79. Reserver og budgetregulering på standardkonto 49. Når den negative budgetkorrektion er fuldt udmøntet ved udgiftsopfølgning 2, skal departementet sikre, at der for driftsramme 0 eller for de samlede bevillinger med videreførselsadgang prognosticeres med et nettoforbrug af opsparing som enten er neutralt eller negativt, medmindre dette er aftalt med Finansministeriet. 

Departementerne har ansvaret for at sikre, at prognoser, regnskab og eventuelle negative budgetkorrektioner er i overensstemmelse med ovenstående. Departementerne afrapporterer herom i forbindelse med grundbudgettet og de kvartalsvise udgiftsopfølgninger.