Som indkøber i en statslig institution er du forpligtet til at købe ind på aftalerne i Statens Indkøbsprogram og overholde den statslige indkøbskaskade
Alle indkøbere for statslige institutioner er ifølge cirkulære om indkøb i staten forpligtede til at være kunder på Statens Indkøbsprogram. Det vil sige:
Ministerierne skal løbende professionalisere indkøbet ved at arbejde med standarderne i Charter for godt og grønt indkøb og årligt afrapportere status for implementeringen til Økonomistyrelsen.
Læs mere om de gældende indkøbsaftaler her
Se en oversigt over, hvilke indkøbsaftaler du kan e-handle på her
Find charteret samt relevante bilag
Læs mere om forpligtede kunder her
Den statslige indkøbskaskade har til formål at sikre en effektivisering af statslige indkøb. Alle statslige institutioner er forpligtede til at købe ind på allerede eksisterende aftaler og i en bestemt rækkefølge.
Du skal dække dit indkøbsbehov i følgende prioriterede rækkefølge:
Hvis du ikke kan få dækket dit indkøbsbehov af ovenstående, skal du undersøge, om din institution har indgået egne indkøbsaftaler, der skal anvendes, inden du evt. foretager indkøbet på egen hånd.
Alle ministerområder har en koncernindkøber, der kan hjælpe med ovenstående. Klik her for at finde din institutions koncernindkøber
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan eller skal bruge de statslige aftaler kan du kontakte Statens Indkøb i Økonomistyrelsen via TOPdesk.
Har du ikke en bruger til TOPdesk kan du oprette dig en bruger ved at klikke her
Har du allerede et login kan du klikke her for at tilgå TOPdesk
Har du spørgsmål til de statslige indkøbsaftaler, kan du kontakte Statens Indkøb gennem TOPdesk.
Du kan også ringe til os på tlf. 3055 0791 mandag til torsdag kl. 10.00-16.00 og fredag kl. 10.00-15.00.
Her finder du alle de centralt koordinerede indkøbsaftaler.
Økonomistyrelsen stiller et fælles system til rådighed der understøtter e-handel.
Retningslinjer for anvendelsen af deletjenester.
Anvendelse af deletjenester i forbindelse med rejseaktivitet - januar 2019.pdf