FAQ om Statens Bevillings- og Regnskabsløsning

Nedenfor er samlet nogle af de ofte stillede spørgsmål og svar om Statens Bevillings- og Regnskabsløsning (SBRL), som understøtter udarbejdelsen af finanslov og statsregnskab.

Listen vil løbende blive udbygget, efterhånden som flere spørgsmål og svar afklares.

Om finanslovsprocesserne

I Statens Bevillingslove (SBL) anvendes samme nummerrulle i finanslovsforslag (FFL) og tillægsbevilling (TB), hvorfor tekstanmærkninger nummereres fortløbende. Det er derfor ikke muligt at anvende samme nummer i både FFL og TB.

Skal en tekstanmærkning, der er oprettet på TB, med videre til FFL eller ændringsforslag (ÆF), skal tekstanmærkningen oprettes igen.

Rapporteringen i Statens Budgetsystem (SBS) er bygget op anderledes end den nuværende rapportering i Statens Bevillingslovsystem (SB). I SBS findes et mindre antal standardrapporter, typisk knyttet til den aktuelle proces. Ud fra standardrapporterne og en særlig Analyse-rapport kan brugerne desuden tilpasse rapporterne efter behov til den aktuelle opgave.

Tabel 10090 (Budgetspecifikation FFL) findes således som en standardrapport, mens 10091 (Budgetspecifikation ÆF) med fordel kan tilpasses ud fra en standardrapport.

Bemærk, at i alle eksisterende rapporter har brugerne, via ’Designpanelet’, mulighed for at ”trække” yderligere information ind, f.eks. information om underkonto i en rapport, hvor dette niveau ikke vises som standard.

Hvordan rapportering i Statens Koncernrapportering (SKR) kommer til at fungere, vil snarest blive beskrevet her.  

I Statens Budgetsystem (SBS) er det muligt for flere personer at arbejde i samme inputskema, såfremt de afgrænser på forskellige dimensioner, f.eks. hovedkonto. Det vil således ikke være muligt for flere personer at arbejde på den samme hovedkonto samtidig. Dette for at sikre datakonsistens.

I SBS bruges inputskemaerne til indtastning af budget og bevillingstal. 

I Statens Budgetsystem (SBS) skal man anvende PL-opregningen. SBS beregner PL-reguleringen på baggrund af de udmeldte PL-koder og PL-indeks, men det er op til det enkelte ministerium, om ministeriet vil redigere i den beregnede PL-regulering, herunder beslutte, hvordan PL-reguleringen skal udmøntes. Hvis et ministerie vælger at PL-regulere med et andet beløb end det beregnede, skal ministeriet afgive forklaring på afvigelsen til paragrafredaktøren.

I Statens Budgetsystem (SBS) er der systemmæssigt intet problem i, at den tastede PL-regulering overstiger den beregnede PL-regulering, men der skal afgives forklaring til paragrafredaktøren på afvigelsen.

I Statens Budgetsystem (SBS) er der systemmæssigt intet problem i, at den tastede PL-regulering overstiger den beregnede PL-regulering, men der skal afgives forklaring til paragrafredaktøren på afvigelsen.

Om brugerstyring

SBRL er brugerstyring og kampagnestyring (procesrettighedsstyring) to forskellige processer. Det betyder, at ift. de hidtidige processer for finanslov og statsregnskab elimineres behovet for lånebrugere, da processen for inddatering i bevillingslovene er ændret i SBRL.

Brugerrettighedsadministration

I SBRL anvendes Statens Brugerrettighedsadministration (SBA) til brugerrettighedsadministration, dvs. styring af adgang og tildeling af rettigheder i: Statens Bevillingslove (SBL), Statens Administrative Stamdata (SADA) og SBA – og på sigt Statens Regnskabsgodkendelse (SGO) og Statens Koncern Rapportering (SKR).

Der vil være centrale brugeradministratorer i Økonomistyrelsens systemforvaltning samt lokale brugeradministratorer i ministerier og institutioner.

Det enkelte ressortområde kan organisere sig efter behov. Ressortområdet kan således få oprettet en eller flere lokale brugeradministratorer. De lokale brugeradministratorer for en paragraf (det enkelte ressortministerium) vil kunne tildele rettigheder (roller) til brugere inden for de afgrænsninger, der er sat for dem af en central brugeradministrator i Økonomistyrelsen. Afgrænsningerne omfatter, hvilke brugere der kan tildeles rettigheder til, samt hvilke rettigheder der kan tildeles og med hvilke dataafgrænsninger.

En brugeradministrator kan ligeledes fratage brugere deres tildelte roller (f.eks. i forbindelse med ressortændringer).

Hvis en bruger ikke eksisterer i systemet, kan de umiddelbart oprettes af den lokale brugeradministrator, og tildeles de nødvendige rettigheder (roller).

Statens Budgetsystem (SBS) har sit eget brugeradministrationsmodul, som også anvendes i regi af SBRL. Bemærk, at brugerstyring i SBS og SBS-bevillingsmodulet, som anvendes i SBRL, ikke påvirker hinanden. De brugeradministratorer, der oprettes til SBS-bevillingsmodulet, kan alene giver roller hertil, ligesom de brugeradministrator, der eksisterer på SBS alene kan give roller hertil.

Kampagnestyring

Åbning og lukning af kampagner og runder foretages i Statens Stamdata (SADA) og Statens Budgetsystem (SBS) og udføres centralt fra Udgiftspolitiskcenter i Finansministerieret (UPC) uafhængigt af den lokale brugeradministration.

Hvis der i en runde er behov for, at der skal laves opdateringer på en enkelt paragraf, kan denne paragraf åbnes for inddatering fra UPC, samtidig med at alle andre paragraffer holdes lukkede for inddatering. Alle brugere, der har adgang til at udføre ændringer på denne paragraf, kan herefter udføre ændringer, indtil der igen lukkes for ændringer fra centralt hold.

Statens Budgetsystem (SBS) har sit eget brugeradministrationsmodul, som også anvendes i regi af SBRL. Bemærk, at brugerstyring i SBS og SBS-bevillingsmodulet, som anvendes i SBRL, ikke påvirker hinanden. De brugeradministratorer, der oprettes til SBS-bevillingsmodulet, kan alene giver roller hertil, ligesom de brugeradministratorer, der eksisterer på SBS, alene kan give roller hertil.

I resten af SBRL anvendes Statens Brugerrettighedsadministration (SBA) til brugerrettighedsadministration, det vil sige styring af adgang og tildeling af rettigheder i: Statens Bevillingslove (SBL), Statens Administrative Stamdata (SADA), Statens Regnskabsgodkendelse (SGO), Statens BI (SBI) og SBA.

I Statens Bevillingslove (SBL) er læseadgang tiltænkt en medarbejder, der blot skal læse tekster, men som ikke skal kunne rette i teksterne. Personer med læseadgang kan se hele paragraffen med alle tekster og tabeller, og kan selv lave udtræk til både PDF og Word om nødvendigt.

I Statens Administrative Stamdata (SADA) kan alle brugere læse alt, altså se alt struktur, men en bruger skal have adgangsgivende roller/rettigheder for at kunne redigere.

Læseadgang – som er en del af brugerrettigheder – åbnes og lukkes i Statens Brugerrettighedsadministration (SBA) af brugeradministratoren i det pågældende paragrafområde.

I Statens Budgetsystem (SBS) er læseadgang tiltænkt de medarbejdere, der kun skal kunne læse, men som ikke skal kunne rette i bevillinger eller tabeller. I Statens Budgetsystem (SBS) tildeles og spærres for læseadgang af brugeradministratoren i SBS Bevillingsmodul.

I Statens Brugerrettighedsadministration (SBA) og SBS håndteres ressortomlægninger manuelt. Hvis en bruger skal have adgang til transaktionsdata i Statens Budgetsystem (SBS) og anmærkningshistorik fra Statens Bevillingslove (SBL) fra tidligere år i deres tidligere paragrafområde, kan dette arrangeres med brugeradministratoren i det pågældende paragrafområde.

En paragraf er det enkelte udgiftsområde i Finansloven. F.eks. Beskæftigelsesministeriet, Kirkeministeriet, Skatter og afgifter, mv.

Bevillingslovsprocesserne er opdelt i tre hovedprocesser:

  1.      Finanslovsforslag herunder ændringsforslag
  2.      Ajourføring eller endelig finanslov
  3.      Tillægsbevilling.

Herudover kommer statsregnskabet som sin egen selvstændige proces.

De enkelte processer kan opdeles i kampagner f.eks. forslag til finanslov (FFL), ændringsforslag (ÆF) og tillægsbevilling (TB). Når kampagnen er lukket, kan der ikke længere arbejdes med underliggende runder. Der er ingen direkte sammenhæng mellem kampagner og Statens Budgetsystem (SBS).  

Under hver kampagne kan der være en eller flere runder. Ændringsforslagskampagnen har flere runder, mens de øvrige kampagner kun har én runde. Når runder åbnes og lukkes i processtyringen, vil de tilsvarende blive åbnet og lukket i både Statens Bevillingslov (SBL) og Statens Budgetsystem (SBS).

Hvis du har spørgsmål, som du ikke har fået svar på i ovenstående, er du velkommen til at kontakte SBRL-teamet på