Institutionernes retningslinjer for ordreafgivelse er et væsentligt element til sikring af rettidig betaling. Leverandøren udsteder og fremsender nemlig faktura med udgangspunkt i oplysningerne. Institutionerne bør løbende se på de interne forretningsgange for at understøtte en hensigtsmæssig betalingsadfærd.
Dataanalyser viser, at det offentlige hovedsageligt betaler rettidigt.
Fakturaer, der ikke betales rettidigt skyldes bl.a. det offentliges interne forhold, der gør, at fakturaen er for lang tid under behandling. Somme tider ligger problemet hos leverandøren, og derfor er det vigtigt, at både den offentlige myndighed og leverandøren i fællesskab arbejder mod at reducere antallet af sene betalinger.
Herunder er angivet en række forretningsgange, der kan bevirke at fakturaer ikke betales til tiden.
For at de offentlige myndigheder kan betale fakturaer rettidigt og dermed undgå at blive forpligtet til at betaler morarenter og rykkere, er det vigtigt, at hele processen for håndtering af indkøb og fakturaer forløber effektivt. En rettidig betaling af fakturaen hos den offentlige myndighed forudsætter, at processerne forinden, allerede fra myndighedens ordreafsendelse, er forløbet problemfrit og rettidigt.
Det er muligt at udtrække en LDV standardrapport der kombinerer fakturabehandlingsdata fra IndFak med betalingsdata fra Navision Stat.
Rapporteringsfaciliteten muliggør en mere omfattende analyse af den enkelte statslige institutions betalingsadfærd og kan anvendes som et styringsværktøj af den enkelte myndighed og i departementernes koncernstyring, så der i højere grad kommer et ledelsesmæssigt fokus på et hensigtsmæssigt faktura-flow og rettidig betaling.
Rapporten viser faktura-flowet fra start til slut, herunder hvorvidt betalingen er foretaget rettidigt. Fakturaerne er opdelt under virksomhed og branche.
Rapporten kan findes ved de øvrige rapporter via ”Reporting Services” i LDV.
E-mail: statsregnskab@oes.dk