Om de fælles digitale løsninger i staten

Økonomistyrelsen driver og udvikler et sammenhængende sæt af digitale løsninger, der sikrer overblik og en effektiv og sikker styring af økonomi, løn og HR i staten.

Det skal være nemt at administrere personale og økonomi og nemt at tilgå et troværdigt og anvendeligt overblik over driften, når de gode beslutninger skal træffes. Derfor stiller Økonomistyrelsen et sæt sammenhængende digitale løsninger til rådighed for statslige og selvejende institutioner.

De fælles digitale løsninger understøtter de administrative hovedopgaver inden for løn, HR, økonomi og rapportering, f.eks.:

  • Udbetaling af løn
  • Rekruttering, HR-administration, kompetenceudvikling
  • Finanslov og statsregnskab, økonomistyring, budgettering
  • Rejseafregning, indkøb og fakturahåndtering
  • Business Intelligence, ledelsesrapportering og statistik
De fælles digitale løsninger understøtter administrative opgaver inden for økonomi, løn, HR og rapportering.

Vision for de fælles digitale løsninger i staten

Økonomistyrelsens ambition er, at understøtte alle administrative hovedprocesser i staten digitalt, så medarbejdere og ledere kan løse deres opgaver enkelt og effektivt.

For at realisere denne ambition er visionen for de fælles digitale løsninger:

Vi driver og udvikler en sammenhængende portefølje af fælles digitale løsninger, for dels at understøtte en enkel og værdiskabende styring i de statslige institutioner, dels at være katalysator for datadrevet udvikling i staten.