Generisk Integration

For ensartet integration mellem lokale fagsystemer og Navision Stat, har Økonomistyrelsen introduceret en generisk integrationssnitflade (GIS) til Navision Stat.

Historien bag den generiske integrationssnitflade

Den generiske integrationssnitflade (GIS) blev frigivet med Navision Stat 5.1 som en erstatning for lokale og institutionspecifikke integrationer hos institutionerne. Løsningen er løbende blevet udvidet for at opnå større sikkerhed og bedre kontroller.

Ansvarsfordeling

For en GIS-integration følger der et ansvar, som bliver fordelt mellem institutionen, Statens Administration og Økonomistyrelsen. 

Find ansvarsfordelingen for en generisk integration (pdf)

Kom godt i gang med GIS

En GIS-integrationer kræver en teknisk forhåndsgodkendelse ved Statens Administration, uanset om GIS-integration er ny eller skal ændres. Kun Navision Stat GIS-integrationer, der er teknisk godkendt, kan supporteres af økonomisupporten i Statens Administration.

Proces

Inden et udviklingsforløb af en GIS-integration hos en kunde eller konsulent, skal der laves en teknisk forhåndgodkendelse til afklaring og forventningsafstemning. 

Find dokumentet til forhåndsgodkendelse på Serviceportalen hos Statens Administration under Økonomi og Regnskab samt GIS integration

Efter udvikling og inden aktivering af en GIS-integratoin udfylder og uploader institutionen en udfyldt 'GIS Integrationsspecifikation' sammen med relevante datafiler for en endelig godkendelse hos Statens Administration. I forbindelse med en teknisk forhåndsgodkendelse gennemgår Statens Administration en integrationstjekliste og sender resultatet direkte til institutionen. Resultatet af den tekniske forhåndsgodkendelse tager fem arbejdsdage efter Statens Administration har modtaget materialet.

Find og upload GIS Integrationsspecifikation på Serviceportalen hos Statens Administration

Ændret opsætning af folderstruktur for GIS-datastrømme

Ændring af folderstruktur kræver ikke en ny teknisk godkendelse. Ændringen skal ske i samarbejde mellem Statens Administration, institutionen og Statens It for institutioner, der er serviceret af Statens Administration.

Institutioner der hoster hos andre skal lave ændringen mellem institutionen og hostingleverandør eller internt it. Den ændrede sti kræver, at GIS-datastrømmen bliver valideret af sikkerhedsmæssige hensyn. 

Forretningsmæssig godkendelse

For institutioner, serviceret af Statens Administration, skal der ligeledes ske en forretningsmæssig godkendelse af integrationen. Det indebærer også en datakontrol på produktionsdata inden aktivering af GIS-integrationen. Forretninggodkendelsen og datakontrol sker i forlængelse af den tekniske forhåndsgodkendelse, som Statens Administration står for.

Stramninger i den tekniske visiteringsproces

GIS løsninger med nedenstående punkter vil pr. 1. december 2019 ikke kunne opnå teknisk godkendelse:

  1. GIS-løsninger der opretter købsdokumenter uden, at det er muligt at lave en automatiseret udbetalingskontrol. Fagsystemet kan ikke levere et fakturatotalbeløb under kontrol i forbindelse med udbetalingen. For købsdokumenter er det muligt at tilføje nye linjer på trods af editeringsspærring på købsfakturalinje-tabellen. Editeringsspærringen gælder kun for linjer, der er oprettet via et fagsystem. Konsekvensen er, at fakturatotalbeløbet har mulighed for at blive ændret undervejs.
  2. GIS Excel-løsninger, der fører til udbetalingsposter, som ikke er opsat til at køre fuldt automatiseret, og hvor der ikke kan garanteres for filernes sikkerhed undervejs i processen.

Bagudkompatibilitet

  1. SQL og TXT-formatet udgik af Navision Stat d. 31. marts 2019. Godkendelser af GIS-integrationer med formatet ophørte d. 1. august 2017.
  2. Den eksisterende GIS kompensering af Ydelsesart-tabellen og den statslige bemærkningstabel udgår i Navision Stat, når det er teknisk fordelagtigt.
  3. Der kan ikke skrives via et fagsystem til de nye CRM-tabeller i Navision Stat 9.0.

Beskrivelse af den generiske integrationsløsning (pdf)

Anbefaling og performance faktorer til GIS integration (pdf)

Udvidet konfigurering af GIS webservice iht. timeout (pdf)

Formatbeskrivelse i XML-format (doc)

Beskrivelse af SFTP udveksling via GIS (pdf)

XML skemaer inbound og outbound (xsd) (zip)

Sådan bygger du din egen webservice klient i enten Java eller .NET (pdf)

WSDL-filer (zip)

JAVA klient stub pakke (zip)

.NET klient stub pakke (zip)

Eksempelfiler

Matierale og eksempelfiler kan blive udleveret afhængig af en leverandørs efterspørgsel og behov. Kontakt .

Programmer til at åbne filerne

Du skal enten have programmet WinZip eller PowerArchiver installeret på din computer for at kunne downloade systemkomponenterne.

Økonomistyrelsen udarbejder opsætningsfiler til opsætning af en GIS-integrationen og den dynamiske batchrapport i det omfang det vurderes, at samme opsætning kan anvendes for flere GIS-integrationer.

Generelle vejledninger til opsætning GIS-integrationen til diverse løsninger

Materiale til opsætning af GIS-integrationer til udvalgte, kendte integrationer finder du herunder. 

Standard opsætning NS GIS og REJS-UD 1.0 (pdf)

Standard opsætning NS GIS og CAMPUS (pdf)

Standard opsætning NS GIS og mTIME (pdf)

Standard opsætning NS GIS og TIME-SAG 3.1 (pdf)

Standard opsætning NS GIS og TAS 11.0 (pdf)

Standard opsætning NS GIS og HRSYSTEM (pdf)

Alle opsætningsfiler og materiale er godkendt af Økonomistyrelsen.

Opsætning af rapportelementer for fagsystem-afstemning i Navision Stat

I rapporten 'Modtagne batches' er det muligt selv at definere rapportvisningen via opsætning af rapportelementer. Listen herunder indeholder de standardopsætninger, som Økonomistyrelsen har udarbejdet.

Følg stien i Navision Stat:
Afdelinger/Opsætning/Programopsætning/Generel Integration/Generisk Integration/Periodiske aktiviteter/’Indlæs og udlæs GIS rapportelementer

Materiale til standardopsætninger udarbejdet ved Økonomistyrelsen fremgår nedenfor.

For RejsUd2, hvor datastrømmen er navngivet 'REJSUD_AFR' (txt)

Fastholdt MS Dynamics NAV platform

Økonomistyrelsen garanterer bagudkompabilitet for integrationer bygget på samme platform af MS Dynamics NAV. Det betyder, at fagsystemintegrationer bygget mellem et fagsystem og fx NS7.0 eller NS7.0.01 også vil kunne anvendes på NS7.1 uden ændring af fagsystemet.

I de tilfælde hvor særlig lovgivning eller nye revisionsmæssige krav kræver en nødvendig stramning, der konflikter med bagudkompabiliteten, vil Økonomistyrelsen annoncerer dette særskilt.

Opdateret platform

Ved skift mellem to MS Dynamics NAV platforme, som fx fra N5.9.9 til NS11.0, tilstræber Økonomistyrelsen en fortsat bagudkompabilitet, hvis det er teknisk muligt. I forbindelse med den aktuelle analyse af ny funktionalitet til NS12.0 er det afdækket, at der ikke i alle tilfælde kan garanteres bagudkompabilitet.

Mere vejledning

Vejledning og beskrivelse af Generisk Integrationssnitflade finder du under Vejledning for Navision Stat. 

Gå til Vejledning og find Generisk Integration (GIS)

Installationsvejledninger til GIS SFTP kommunikation, GIS Webservice (WSG), opgavekøer og automatiseret filindlæsning finder du under Installation og vedligehold og Nyeste Installationsvejledninger.

Find installationsvejledninger for Generisk Integration

Spørgsmål

Kan du ikke finde svar i en vejledning eller har spørgsmål til en GIS-integration vedrørende implementering eller ændring, kan du kontakte supporten via Serviceportalen hos Statens Administration.