Aktivitets- og ressourcestyring
Aktivitets- og ressourcestyring synliggør sammenhængen mellem aktiviteter og ressourceforbrug og er med til at sikre, at institutionerne anvender ressourcerne optimalt og inden for de fastsatte formål. Det skaber gennemsigtighed og synliggør prioriteringsrummet.
Hvad er aktivitets- og ressourcestyring?
Aktivitets- og ressourcestyring er at tage stilling til anvendelsen af ressourcer i forbindelse med udførslen af forskellige aktiviteter. Ressourcer kan eksempelvis være løn til medarbejdere og direkte eller indirekte omkostninger. Det er en forudsætning, at der er gennemsigtighed i sammenhængen mellem institutionens ressourceanvendelse og aktiviteter, for at ledelsen kan tage stilling til og prioritere ressourceanvendelsen, herunder om den anvendes mest effektivt.
Sammenhæng mellem aktiviteter og ressourcer
Løn- og omkostningsfordeling er en metode til at fordele de samlede omkostninger ud på institutions aktiviteter og således skabe sammenhæng mellem aktiviteter og ressourcer. Ved løn- og omkostningsfordeling opnås der kendskab til enhedsomkostningen for en opgave. Med viden om enhedsomkostninger bliver det muligt at prioritere institutionens ressourceanvendelse mellem aktiviteterne. Opgørelsen af enhedsomkostningerne for en aktivitet kan i særlig grad være relevant for institutioner, der har omkostningsdækkede aktiviteter såsom gebyrer, indtægtsdækket virksomhed eller tilskudsfinansierede aktiviteter. Du kan læse mere om reglerne herom i Økonomisk administrativ vejledning.