Driftsstatus for Statens Budgetsystem

Læs om driftshændelser og driftsforstyrrelser, som har indflydelse på adgang og anvendelse af Statens Budgetsystem.

Normal drift

Planlagt systemarbejde i Statens Budgetsystem

Der gennemføres et ekstraordinært servicevindue på Statens Budgetsystem tirsdag 9. juli 2024 i fra kl. 16:00 til kl. 22:00. Servicevinduet betyder, at systemet ikke kan tilgås i dette tidsrum. 

Kendte udfordringer og mindre gener

Læs om og find workaround-vejledninger til kendte udfordringer og mindre gener i Statens Budgetsystem. Fejlene bliver løbende udbedret.

Rapporten til rammecheck medregner bevillinger, der er lagt uden for ramme. Dette medfører, at bevillingen i rapporten kan overstige rammen. Af hensyn til afstemning af bevilling uden for rammen, er det dog valgt at bibeholde bevillingerne uden for ramme i rapporten til Rammecheck.Bevillinger må derfor afstemmes pr. ramme ved hjælp af rapporten i fanebladet ”Rammecheck. Rammekode”

Fejl i primosaldo på anlæg i GI- og RI-versioner

På bogføringskredse er der fejl i primosaldoen på anlæg i grundbudget- og rammeversioner (GI- og RI-versioner). 

Dette påvirker desuden beregningen af lånerammeudnyttelsen i disse versioner.

Driftsstatus vil blive opdateret, så snart der er nyt i sagen.

Der forekommer en fejlmeddelelse om, at 'metadatacache' kræver opdatering. 

Fejlen kan løses ved at lukke Excel helt ned og genåbne det ønskede skema.

 

Der er konstateret et problem med lang svartid i tabellen MANSIDNRA i lønspecialistens miljø. Problemet resulterer i lang indlæsningstid og/eller at forbindelse til systemet tabes.

Så fremt du har et akut behov for at foretage justeringer heri, kan man oprette en sag på Serviceportalen hos Statens Administration

Der er konstateret et problem med lang svartid i tabellen for tilføjelse af ejer/reviewer (MBUDDIMAA) i lokaladministratorens miljø. Problemet resulterer i lang indlæsningstid og/eller at forbindelse til systemet tabes.

Så fremt du har et akut behov for at foretage justeringer heri, kan man oprette en sag på Serviceportalen hos Statens Administration

I følge instruks på oes.dk kører Systemforvaltningen for SBS en sletterutine, hvor institutionernes brugere, der ikke har brugt SBS i en længere periode (typisk ½ år), slettes.

Programmet til sletnng af brugere virker ikke, derfor er der mange brugerID'er, som ikke har logget på SBS i en længere periode, som fortsat ikke er slettet.

Instituionerne må gerne sende liste over brugerID til Systemforvaltningen for SBS, som skal slettes via en sag hos SAM.