I IndFak har man historisk ikke kigget kritisk på de beløb, der angives på fakturalinjerne fra leverandører. Det gør man i SDI, hvilket betyder, at institutioner, der er overgået til SDI, har oplevet at langt flere fakturaer bliver afvist i Navision Stat. Man derfor har set sig nødsaget til at oprette fakturaerne manuelt på vegne af leverandøren, hvilket er tidskrævende.
Fejlbehæftede fakturaer skal fanges af Erhvervsstyrelsens faktura-validering, som finder sted inden fakturaer lander i SDI. Faktura-valideringen er dog pt. mangelfuld ift. beløb på linjer, men dette bliver der rettet op på med tre nye valideringer d. 15. maj.
Disse nye valideringer er også gældende for IndFak, da Erhvervsstyrelsen validerer alle e-fakturaer. Der udelukkende tale om en håndhævelse af allerede eksisterende regler, men I vil efter 15. maj potentielt opleve, at jeres leverandører kontakter jer med undren over ikke at kunne få fakturaer igennem, som de plejer.
Læs mere om, hvordan i skal forholde jer til disse henvendelser samt om ændringen generelt i vores nyhedsbrev fra d. 25. februar, som kan findes under Installation og vedligehold her på hjemmesiden.