Økonomistyrelsen er i fuld gang med udrulningen af den nye it-løsning, Statens Digitale Indkøb, der understøtter kontraktstyring, indkøb og fakturagodkendelse, og flere institutioner er nu tilkoblet. It-løsningen afløser IndFak.
Bølgeimplementeringen af it-løsningen Statens Digitale Indkøb (SDI) er endelig i fuld gang, og løsningen er nu rullet ud til yderligere 17 institutioner. Implementeringen af SDI består af en pilotimplementering, otte bølgeimplementeringer, og implementeringsperioden løber fra november 2024 til november 2025.
På baggrund af erfaringerne fra pilotfasen i foråret 2024 valgte Økonomistyrelsen at udskyde den videre implementering. Udskydelsen gav mulighed for at justere implementeringsforløbet for at sikre en bedre brugeroplevelse samt et mere målrettet og veltilrettelagt implementeringsforløb. Den nye implementeringsplan giver institutionerne solid understøttelse af de forretningsprocesser, der er tilknyttet den samlede indkøbsproces.
Den velkendte it-løsning til indkøb, IndFak, forbliver i drift for de institutioner, som endnu ikke er overgået til SDI. Institutionerne vil løbende blive orienteret i takt med, at bølgeimplementeringsplanen udrulles
SDI understøtter bekendtgørelsen om e-handel på udvalgte områder, som træder i kraft den 1. januar 2025 og som skal være implementeret i staten den 1. januar 2026. SDI understøtter også gældende krav for e-handel.
Økonomistyrelsen afholdt i uge 45 og 46 fire implementeringsworkshops. Deltagerne kom fra 17 institutioner under Miljøministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Formålet med de afholdte implementeringsworkshops var at gennemgå SDIs funktionalitet, og gøre institutionerne i stand til at tage den nye løsning i brug. Deltagerne fik desuden mulighed for gode indbyrdes faglige drøftelser, som samlet set har været med til at forberede institutionerne på at ibrugtage SDI.