Risikostyring
Risikostyring skaber overblik over de usikkerheder, som enhver institution må kende og styre rundt om for effektivt at kunne levere på sine kerneopgaver.
Hvad bidrager risikostyring med?
Effektiv risikostyring sikrer, at de væsentligste risici kan håndteres i tide og understøtter dermed langsigtet og organisatorisk målopfyldelse. En risiko kan defineres som sandsynligheden for, at en begivenhed vil indtræffe og påvirke organisationens målopfyldelse. Dette kan eksempelvis være risiko for at mål for sagsbehandlingstid ikke kan overholdes, manglende lovhjemmel eller mangelfuld intern finansiel kontrol.
Alle organisationer er omgivet af risici, og i en foranderlig verden er risikobilledet under konstant udvikling. Risikostyring handler derfor ikke om at undgå risici, men at kende til sine risici og proaktivt at styre de ude- og indefra kommende risici, som organisationen står overfor. Når risikostyringen er effektiv, kan den blandt andet danne et bedre grundlag for strategisk prioritering, effektiv udnyttelse af ressourcer og opdagelse af fejl og svig.
Hvordan kan organisationer arbejde med risikostyring?
Udgangspunktet for at arbejde med effektiv risikostyring er, at organisationen aktivt tager stilling til, hvad der udgør en risiko, og hvordan forskellige risici skal håndteres. Derudover er det væsentligt, at organisationen tager stilling til og beskriver roller og ansvarsfordeling for risikostyringen, så der er klarhed herom på tværs af organisationen. Det er ligeledes vigtigt, at der udvikles risikopolitikker og -værktøjer, som understøtter en effektiv risikostyring. Denne sammenhæng kan beskrives ved nedenstående figur.