Driftsstatus for Statens Digitale Indkøb

Læs om driftshændelser og driftsforstyrrelser, som har indflydelse på adgang og anvendelse af Statens Digitale Indkøb.

Manglende overførsel af faktura til NS

Opdateret 04-10-2024 kl. 10:30

Problemet er løst, og der overføres atter faktura til Navision.

Planlagt systemarbejde i Statens Digitale Indkøb

Der er pt. ikke planlagt systemarbejde.

Kendte udfordringer og mindre gener

Læs om og find workaround-vejledninger til kendte udfordringer og mindre gener i Statens Digitale Indkøb. Evt. fejl bliver løbende udbedret.

Erhvervsstyrelsens opdaterede schematronvalidering er nu implementeret i både Statens Digitale Indkøb og IndFak.

Dette betyder i praksis, at fakturaer og kreditnotaer fremsendt ved jeres leverandører, som ikke overholder alle regler for eksempelvis momsberegning og øreafrunding, automatisk afvises, når de sendes til Statens Digitale Indkøb. Leverandørerne modtager i dette tilfælde en teknisk afvisning grundet valideringsfejl.

Læs om OIOUBL schematron version 1.14.2 på Nemhandel.dk

Efter opdatering af Erhvervsstyrelsen´s OIOUBL schematronvalidering version 1.14.2 ser vi tilfælde, hvor fejlbehæftede fakturaer afvises efter hensigten, men afsender af faktura modtager ikke den tekniske afvisning.

Økonomistyrelsens systemleverandør har gennemgået alle mislykkede valideringer i den berørte periode. Gennemgangen viser, at der er sendt meddelelse om mislykkede valideringer til samtlige afsendere af fejlede fakturaer, og fejlen vurderes derfor at ligge hos leverandørerne og i de programmer, leverandørerne benytter til at sende elektroniske fakturaer. Lokale Administratorer er informeret i SDI.

Økonomistyrelsen arbejder på at etablere adgang til data fra Statens Digitale Indkøb (SDI) i LDV og forventer, at data vil være tilgængeligt i starten af 2025.

Vi er imidlertid opmærksomme på, at mange af jer ønsker at følge med i jeres forbrug, herunder konsulentforbruget. Dette kan I gøre ved at anvende LDV-Navision-forbrugskuben eller alternativt ved at trække data direkte i Navision Stat for den enkelte bogføringskreds.

Kontakt venligst jeres lokale systemadministrator eller projektleder for Statens Digitale Indkøb for ydeligere information omkring arbejdsgangen.