Driftsstatus for Statens Digitale Indkøb

Læs om driftshændelser og driftsforstyrrelser, som har indflydelse på adgang og anvendelse af Statens Digitale Indkøb.

Normal drift

Planlagt systemarbejde i Statens Digitale Indkøb

Servicevindue på Nemhandelsregistret tirsdag d. 5. november 2024

I forbindelse med etablering af Erhvervsstyrelsens SML vil der tirsdag d. 5. november være servicevindue på Nemhandelsregistret fra kl. 16.30 til 18.00.

Det kan forventes, at alle komponenter af Nemhandelsregistret er nede i perioden.
Dette betyder, at der ikke kan afsendes eBilag og Nemkonto-betalingsordrer eller oversendes NS konteringsdokumenter fra Statens Digitale Indkøb til Navision Stat.

Ud over etablering af Erhvervsstyrelsens SML indeholder opdateringen den endelige udfasning af OIORASP, og funktioner til at understøtte dette.

Kendte udfordringer og mindre gener

Læs om og find workaround-vejledninger til kendte udfordringer og mindre gener i Statens Digitale Indkøb. Fejlene bliver løbende udbedret.

Erhvervsstyrelsens opdaterede schematronvalidering er nu implementeret i både Statens Digitale Indkøb og IndFak.

Dette betyder i praksis, at fakturaer og kreditnotaer fremsendt ved jeres leverandører, som ikke overholder alle regler for eksempelvis momsberegning og øreafrunding, automatisk afvises, når de sendes til Statens Digitale Indkøb. Leverandørerne modtager i dette tilfælde en teknisk afvisning grundet valideringsfejl.

Læs om OIOUBL schematron version 1.14.2 på Nemhandel.dk

Efter opdatering af Erhvervsstyrelsen´s OIOUBL schematronvalidering version 1.14.2 ser vi tilfælde, hvor fejlbehæftede fakturaer afvises efter hensigten, men afsender af faktura modtager ikke den tekniske afvisning.

Økonomistyrelsens systemleverandør har gennemgået alle mislykkede valideringer i den berørte periode. Gennemgangen viser, at der er sendt meddelelse om mislykkede valideringer til samtlige afsendere af fejlede fakturaer, og fejlen vurderes derfor at ligge hos leverandørerne og i de programmer, leverandørerne benytter til at sende elektroniske fakturaer. Lokale Administratorer er informeret i SDI.

Økonomistyrelsen arbejder på at etablere adgang til data fra Statens Digitale Indkøb (SDI) i LDV og forventer, at data vil være tilgængeligt i starten af 2025.

Vi er imidlertid opmærksomme på, at mange af jer ønsker at følge med i jeres forbrug, herunder konsulentforbruget. Dette kan I gøre ved at anvende LDV-Navision-forbrugskuben eller alternativt ved at trække data direkte i Navision Stat for den enkelte bogføringskreds.

Kontakt venligst jeres lokale systemadministrator eller projektleder for Statens Digitale Indkøb for ydeligere information omkring arbejdsgangen.