Driftsstatus for Navision Stat

Læs om driftshændelser og driftsforstyrrelser, som har indflydelse på adgang og anvendelse af Navision Stat.

Normal drift

Planlagt systemarbejde i Navision Stat

Der er ingen planlagte servicevinduer i Navision Stat.

Kendte udfordringer og mindre gener

Læs om og find workaround-vejledninger til kendte udfordringer og mindre gener i Navision Stat. Fejlene bliver løbende udbedret.

Institutioner som anvender Aqoola kan opleve længere svartider for retursvar fra NemKonto.

Dette hænger sandsynligvis sammen med, at der for nyligt er blevet lukket for kommunikation via RASP-protokollen.

Økonomistyrelsen har den 17. juni frigivet en opdatering til Navision Stat, som sikrer, at betalingsordrer til NemKonto fremadrettet udveksles via den nye forsendelsesmetode, eDelivery/AS4. 

Der har i juni været sporadiske udfordringer med, at nogle institutioner ikke har modtraget retursvar fra NemKonto. Årsagen har været en manglende registrering af NemKonto-profilen til eDelivery for de institutioner, som anvender forskellige leverandører til håndtering af endepunkter til modtagelse af e-bilag (for henholdsvis NemHandel og PEPPOL). 

Hvis der er institutioner, som er ramt af denne fejl, skal de kontakte deres leverandør af PEPPOL-endepunktet for at få rettet op på registreringerne i NemHandelsRegistret.

I løbet af en længere periode har der kunne opleves, at der kan optræde dubletter af indgående dokumenter i Navision Stat sendt én gang fra et pågældende afsendersystem (IndFak eller Statens Digitale Indkøb). Indtil videre måtte dubletten ikke afvises, hvilket stadig er gældende, men nu er der udviklet en ny funktionalitet, som kan sætte status for dokumentet til at være Annulleret. 

I forhold til dubletter og fejlende dokumenter, der ligger i NS TS Udvekslingstabellen, er der udarbejdet en bedre fejlhåndtering.

Der er frigivet en ny version, NS11.3.001, med alt ny funktionalitet. 

Hent vejledning om håndtering af dubletter i Indgående købsdokumenter