Lønmedarbejdere, der administrerer brugerrettigheder, kan nu se frem til forberedt brugeradministration i den kommende Statens Løn og Pensionsløsning.
Økonomistyrelsen er i fuld gang med at videreudvikle Statens Brugeradministration (SBA), der skal gøre det lettere, sikrere og mere effektivt for institutionerne at administrere brugerrettigheder. I 2028 bliver SBA koblet til den nye lønløsning, Statens Løn og Pensionsløsning (SLP).
SBA bliver i dag brugt til at styre adgange og tildele rettigheder i Statens Bevillings- og Regnskabsløsning (SBRL), der understøtter finanslovs- og statsregnskabsprocesser.
Den nye version af SBA vil tilbyde en moderne og brugervenlig platform, som imødekommer de stigende krav til it-sikkerhed. Her får medarbejdere, der arbejder med brugerstyring, et forbedret overblik og kontrol over brugerrettigheder, hvilket styrker it-sikkerheden.
Derudover vil det blive nemmere og hurtigere at tildele, ændre og fjerne rettigheder, hvilket reducerer den tid, institutionerne bruger på brugeradministration.
For at sikre, at det nye SBA matcher brugernes behov, har Økonomistyrelsen gennemført interviews med medarbejdere fra forskellige institutioner for at identificere nuværende udfordringer og ønsker til en kommende løsning.
Brugerinvolveringen vil fortsætte gennem hele udviklingsprocessen, så løsningen kan blive tilpasset brugernes behov og ønsker.
På sigt bliver SBA en fælles platform for brugeradministration for alle de fælles digitale løsninger. Med en samlet platform for brugeradministration bliver sikkerheden styrket mellem de fælles løsninger, da det bliver nemmere at kontrollere rettigheder, der går på tværs af systemerne.
Derudover bliver det mindre komplekst for institutionerne at administrere digitale identiteter på tværs af systemer, idet for hver bruger har én samlet identitet.