Med det statslige arbejdsprogram har regeringen besluttet 18 konkrete tværgående forenklingstiltag på det statslige område bl.a. inden for økonomistyring, it-styring og statslige indkøb. Med forenklingerne mindskes den administrative opgave i staten. Her kan du få et overblik over, hvornår de forventeligt træder i kraft.
Regelforenklingerne i det statslige arbejdsprogram begrænser omfanget af de statslige regler og krav, som institutionerne er omfattet af og giver dermed mere tid til kerneopgaverne. I tabellen nedenfor kan du se, hvornår de 18 regelforenklinger i det statslige arbejdsprogram forventeligt træder i kraft.
Tabel 1. Regelforenklinger og ikrafttrædelse
Regelforenklinger | Forventet ikrafttrædelse |
1. Forenkling af mål- og resultatplaner | 3. kvartal |
2. Forenkling af Charter for godt og grønt indkøb | 3. kvartal |
3. Forenkling af intern kontrol mv. | Implementeret |
4. Afskaffelse af loft over it-konsulenter | Implementeret |
5. Forelæggelsesgrænsen for Statens IT-råd hæves | 3. kvartal |
6. Forenkling af porteføljestyring af statslige it-systemer | 3. kvartal |
7. Frivillig aktiveringsgrænse for mindre it-systemer | Finansåret 2026 |
8. Forhøjelse af aktiveringsgrænse for anskaffelser | Finansåret 2026 |
9. Sanering af rapportering på finansloven | Implementeret |
10. Afskaffelse af krav om regnskabsregistrering af generelle fællesomkostninger | Finansåret 2026 |
11. Forenkling af grundbudgetter | 4. kvartal |
12. Forenkling af udgiftsopfølgninger | Implementeret |
13. Forenkling af årsrapporter | Finansåret 2026 for årsrapport 2025 |
14. Forenkling af rammer for statslige udbud | 3. kvartal |
15. Afskaffelse af rapporteringskrav ved ekstern juridisk bistand | 3. kvartal |
16. Forsimplet godkendelsesproces ved indkøb af ministerbiler | 3. kvartal |
17. Undtagelser ved selvejesektoren for fødevarepolitiske krav | 3. kvartal |
18. Forenklinger af Økonomistyrelsens vejledninger mv. |
69 vejledninger mv. fjernet. |
Økonomistyrelsen arbejder med at understøtte, at de statslige institutioner har de bedst mulige forudsætninger for at løse deres kerneopgaver. Økonomistyrelsen har derfor løbende fokus på at tage stilling til, fjerne og forenkle de regler og krav, der stilles til de statslige institutioner.
Økonomistyrelsen er ansvarlig for implementering af de regelforenklinger, som er forankret hos os. Implementeringen sker hurtigst muligt, men afhænger bl.a. af ændringer af cirkulære og vejledninger mv. Tidsangivelserne i tabellen er derfor foreløbige.
Arbejdet med regelforenklinger fortsætter i 2025
Økonomistyrelsen vil fortsat understøtte Finansministeriets arbejde med at sanere eksisterende regler og krav. Økonomistyrelsen vil derfor i 2025 gennemgå alt vores vejlednings- og inspirationsmateriale med henblik på at forenkle eller fjerne krav og tydeliggøre, hvad statslige institutioner skal gøre, og hvad de kan gøre.
Økonomistyrelsen arbejder dermed med at understøtte, at statslige institutioner har de bedst mulige forudsætninger for at løse deres kerneopgaver.
Invitation til gå-hjem-møde om regelforenkling og risikostyring i efteråret
Implementeringen af regelforenklingerne skaber større frihedsgrader lokalt. Det skyldes, at regelforenklingerne medfører, at nogle administrative opgaver ikke længere behøver blive udført.
I den forbindelse ønsker Økonomistyrelsen at inspirere til, hvordan der lokalt kan arbejdes aktivt med regelforenkling og risikostyring, så der tages stilling til, hvordan institutionen sikrer, at opgaver og kontroller tilrettelægges, så væsentlige risici bliver håndteret.
Vi afholder derfor et gå-hjem-møde om regelforenkling og risikostyring i efteråret. Invitation hertil følger snarest.