Økonomistyrelsen har revideret vejledningen om udarbejdelse af regnskabsinstrukser. Vejledningen fokuserer på den detaljerede tilrettelæggelse af den regnskabsførende institutions regnskabsforvaltningen, herunder hovedelementerne i institutionens interne kontrol og risikostyring. Forsvarlig forvaltning af offentlige midler forudsætter gode interne finansielle kontroller.
Regnskabsbekendtgørelsen § 20 bestemmer, at hver regnskabsførende institution skal udarbejde og ajourføre en regnskabsinstruks, der bl.a. beskriver institutionens regnskabsopgaver, herunder institutionens konkrete tilrettelæggelse og udmøntning af kompetencefordeling i relation til udgifts- og indtægtsforvaltningen, betalingsforvaltningen, den regnskabsmæssige registrering, samt registrering af dispositioner, regnskabsaflæggelsen, opbevaring af regnskabsmateriale og forvaltningen af aktiver og passiver mv.
Regnskabsinstruksen indeholder tillige beskrivelser af hovedelementerne i institutionens tilrettelæggelse af den interne kontrol og risikostyring i forbindelse med regnskabsaflæggelsen. Regnskabsinstruksen indeholder endelig beskrivelser af institutionens it-anvendelse i forbindelse med regnskabsføringen, herunder de generelle kontroller af it-anvendelsen.
Vejledningen indeholder ikke grundlæggende ændringer i regelgrundlaget i forhold til den tidligere udgave fra juni 2021. Vejledningen har gennemgået en generel ajourføring, herunder fået indarbejdet et nyt afsnit for departementer om håndtering af ministerens udgifter og repræsentationsudgifter for departementschef og særlig rådgiver. Endelig er afsnittet om Økonomistyrelsens systemer på økonomi-, betalings-, HR- og lønområdet opdateret med nye systemer.
Du kan finde vejledningen om udarbejdelse af regnskabsinstrukser her.