Statens nye HR-system godt fra start

De første HR-afdelinger i staten har nu taget det nye digitale værktøj Statens HR i brug, der giver et bedre overblik over de første 2.500 medarbejdere og deres data. Yderligere otte institutioner er ved at forberede ibrugtagningen af det nye system, og den 13. maj starter de næste 14 statslige institutioner forberedelserne.

Med et par måneders forsinkelse er statens nye digitale HR-system Statens HR fra Oracle nu taget i brug af de første piloter i Koncern HR i hele Finansministeriet og fællesadministrationen på Aalborg Universitet.  ’Go-live’ på det brugertilpassede system gik fint uden nævneværdige problemer, og institutionerne har taget positivt imod systemet.

Vi er glade for at være de første piloter i et rigtig spændende og lærerigt samarbejde med Moderniseringsstyrelsen om at få et godt og brugbart HR-værktøj op at køre. Systemet har den klare fordel, at det bliver udviklet og drevet i fællesskab med andre statslige institutioner, så vi ikke selv skal opfinde og vedligeholde vores eget

HR-chef på Aalborg Universitet, Henrik H. Søndergaard

Og HR-chefen tilføjer:

Vi har en forventning om, at Statens HR vil blive oplevet som meget brugervenligt af HR-medarbejderne og som et stærkt informationsværktøj for ledelsen. Det nye system giver i det hele taget en væsentlig bedre registrering af HR-data, både informations- og styringsmæssigt

Henrik H. Søndergaard

 Alene det, at vi kommer til at kunne registrere HR-oplysninger i ét og samme system, som fx også på sigt vil kunne tale samen med medarbejdernes mobiler, er en kæmpe gevinst”, siger Henrik H. Søndergaard.        

HR-værktøj giver bedre overblik

Det nye digitale HR-værktøj giver generelt et betydeligt løft til den måde, staten i dag håndterer sine HR-opgaver på, når det handler om organisationsstyring og personaleadministration.

Jeg er meget tilfreds med, at de første statslige institutioner nu har fået glæde af det nye digitale HR-værktøj. Løsningen giver et langt bedre og mere brugervenligt overblik over medarbejdere og deres organisation, fordi det bygger på altid opdaterede data samlet ét sted. Det gør det både nemmere og mere sikkert for HR-afdelingerne at lave deres arbejde. At vi også samler data om medarbejdere og organisation ét sted, gør det samtidig meget nemmere at genbruge disse data i andre systemer, skabe sammenhæng og dermed gøre en række processer mere enkle

Vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Maria Damborg Hald

Vicedirektøren henviser til integrationen med fx Statens Lønløsning, økonomistyringssystemet Navision Stat og e-læringsplatformen Campus.

Grundig implementering af Statens HR

I alt otte institutioner er i gang med at forberede ibrugtagningen af Statens HR og forventer at komme i drift i september 2019. Det drejer sig om hele Beskæftigelsesministeriet, et institut på Aalborg Universitet, Erhvervsministeriets departement, Fødevarestyrelsen under Miljø- og Fødevareministeriet samt Det Kongelige Teater under Kulturministeriet.

Den 13. maj 2019 begynder yderligere 14 statslige institutioner at forberede ibrugtagningen af Statens HR i deres organisation. Det omfatter blandt andet Udlændige- og Integrationsministeriet, alle institutionerne under Erhvervsministeriet, GEUS fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Københavns Professionshøjskole.

Vi har tilrettelagt et ambitiøst implementeringsforløb, hvor vi bruger de næste syv måneder på at hjælpe institutionerne med at justere interne arbejdsgange, få styr på data og i det hele taget blive klar til at få mest mulig værdi ud af alle de nye muligheder, der findes i systemet. Og vi slipper ikke institutionerne før to måneder efter ’go live’ i slutningen af året, så vi ved, at det kører godt

Kontorchef i Moderniseringsstyrelsens kontor for Løn og HR-systemer Kjeld Speiermann-Vognsen