For at imødekomme spørgsmål til Bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb har Økonomistyrelsen udarbejdet en Q/A om tolkningen af bekendtgørelsens bestemmelser:
Af Bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb fremgår det, at definitionen af e-handel følger definitionerne i den til enhver tid gældende Lov om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v. Denne hører under Erhvervsministeriets ressort, og Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en guide til definition af e-handel.
Gå til guide til definition af e-handel
Definitionen af de omfattede indkøbsområder fremgår af ØS’ hjemmeside.
Gå til definitionen af de omfattede indkøbsområder
Områderne omfattet af bekendtgørelsen er umiddelbart aftaledækket af enten SKI-aftaler eller lokale aftaler. Dog er områderne ikke bundet op på specifikke SKI-aftaler, hvorfor bekendtgørelsen også skal overholdes, hvis en myndighed eks. ikke anvender en SKI-aftale, men køber produkter, der er omfattet af områdebeskrivelserne og såfremt købet ikke er omfattet af bekendtgørelsens undtagelser.
Nej. Se ovenfor.
Nej, anvendelsen er knyttet op på indkøbsområder.
Hvis produktet indkøbes af en statslig myndighed, kommune eller region (herefter en offentlig myndighed), er indkøbet omfattet. Hvis borgeren selv indkøber produktet, men det er den offentlige myndighed, der afholder udgiften helt eller delvist for produktet, da vil produktet ikke være omfattet. På det kommunale område kunne det eksempelvis være inden for fritvalgsområdet.
Nedenstående skal ikke ses som udtømmende liste, men blot eksempler på, hvor undtagelsesbestemmelserne i bekendtgørelsens §5 kan finde anvendelse.
Eksempel: Er den primære ydelse, der købes, en tjenesteydelse som eks. catering, da vil fødevarer leveret i forbindelse med catering anses for at være en tjenesteydelse, hvilket ikke er omfattet af bekendtgørelsen.
Eksempel: Er hensigten med købet f.eks. at hjælpe en socialt udsat borger til at lære selv at kunne købe ind på sigt, er købet undtaget. Et eksempel er et ungt menneske, der skal lære at bo i egen bolig, men har brug for hjælp til at lære eksempelvis at handle.
Her henvises der til at orientere sig nærmere i hhv. forsvars- og sikkerhedsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Her er der overordnet set tale om undtagelser vedr. sikkerhedsinteresser. Der henvises til at orientere sig nærmere i § 23, nr. 3 og 4, i Udbudsloven.
Eksempel: Består købet f.eks. af møbler, der skal specialtilpasses til et bestemt rum, er købet undtaget.
Eksempel: Et eksempel på kritisk forsyningssikkerhed kan være, at produkter omfattet af bekendtgørelsen opfattes som kritisk forsyningssikkerhed under en pandemi, hvilket var tilfældet med håndsprit mm. under covid-19.
Eksempel: En daginstitution eller et klubtilbud er løbet tør for bleer eller for drikkevarer til sommerfesten. Det klare udgangspunkt er, at institutioner bør gøre hvad de kan og i størst mulige grad forsøge at tilrettelægge deres indkøb, så alle indkøb har en størrelse over den givne beløbsgrænse på den givne indkøbsaftale og e-handles.
Eksempel: Et eksempel kan være, hvis købet er foretaget i forbindelse med tjenesterejser eller på repræsentationer i Udenrigsministeriet.