Bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb
Som aftalt i ØA25 mellem regeringen og hhv. KL og Danske Regioner, indføres der fra 2025 krav om e-handel ved offentlige indkøb på bestemte områder.
E-handel bidrager til at professionalisere og effektivisere de offentlige indkøb på tværs af den offentlige sektor. Det sker bl.a. ved at sikre bedre data og en højere grad af automatisering igennem flowet på den enkelte indkøbsordre. For at sikre et effektivt ressourceforbrug i forbindelse med offentlige indkøb er det pr. 1. januar 2025 et krav at e-handle på udvalgte områder. Områderne vil til enhver tid fremgå af Økonomistyrelsens hjemmeside og udgøres aktuelt af 14 områder:
• Kontorartikler
• Møbler
• AV-udstyr
• Tablets
• Computere og it-tilbehør
• Telefoni
• Storkøkkenudstyr
• Fødevarer
• Kaffe og the
• Lyskilder
• Forbrugsartikler
• Bleer
• Høreapparater
• Legetøj
Kravet om e-handel i offentlige indkøb fremgår af Bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb, der træder i kraft 1. januar 2025, men hvor 2025 er et indfasningsår mhp. at sikre implementering af nødvendig it-understøttelse.