Campus har fået sit første universitet

09-03-2020
Digitale løsninger

I efteråret 2019 gik Roskilde Universitet live som det første danske universitet, der kunne tilbyde Campusløsningen til alle administrative medarbejdere.

Beslutningen om at benytte Campus, skal ses som en del af et større kompetenceudviklingsprojekt for de administrative medarbejdere på RUC, hvor Campus nu indgår, som et centralt element i medarbejdernes læring og kompetenceudvikling.

For RUC vægter det især højt at have en let tilgængelig platform, hvor al intern kursusaktivitet kan administreres, samt at det brede e-læringskatalog skal være det naturlige valg, når enten medarbejderne selv søger kompetenceudvikling, eller når lederne planlægger strategiske tiltag omkring kompetenceudvikling. 

Karen Marie Olsen, vicedirektør for HR

Ved implementeringen af Campus har man på RUC taget et aktivt strategisk valg om, at det er ledernes rolle at aktivere medarbejderne ind i Campus, ved at tage udgangspunkt i den læring, der er relevant for netop deres team og fagligheder. 
Formålet med denne tilgang i implementeringen var, at benytte Campus som en central del af det samlede kompetenceudviklingsprojekt. På den måde kunne medarbejderne mærke ’på egen krop’, hvad det betyder at arbejde målrettet med læring, herunder at få allokeret tid til læring fra start.


Øget fokus på kompetenceudvikling skaber vedvarende resultater

Som en del af den organisatoriske implementering gennem en ledelsestilgang, har RUC også haft en interesse i løbende at følge med i læringen gennem rapportering. Det betyder, at de fra start har kunne se, både om tilgangen har haft en positiv effekt på medarbejdernes tilmelding til læringskurser, men også om interessen for fx e-læring ville fortsætte efter implementeringsperiodens udfasning.

Den efterfølgende rapportering viser, at det strategiske og ledelsesmæssige fokus har haft en positiv effekt på medarbejdernes tilmelding til både e-læring og tilstedeværelseskurser, som også efter implementeringsperiodens udfasning fortsat er på et stabilt niveau. Men her slutter det ikke. Ledelsen har og skal også fremadrettet have stor fokus på at understøtte medarbejdernes kompetenceudvikling.

Vil du læse mere om, hvordan Campus understøtter det organisatoriske fokus på læring og kompetenceudvikling hos andre institutioner?

Få inspiration til Campus her