Oprydning i brugergrænsefladen
For at reducere kompleksitet og mængden af klik i systemet iværksættes et projekt, hvor skærmbilleder gennemgås med henblik på at rydde op i irrelevante felter, sektioner og indhold, så det bliver lettere og mere effektivt at navigere i systemet. Derudover bestræbes også på mere funktionalitet til automatisk udfyldelse af felter og bedre afgrænsning af data i valglister.
Automatiske fratrædelse ved brug af forventet slutdato
For at lette administrationen af fremtidige fratrædelser etableres ny funktionalitet i integrationen fra SHR til SLS, der sørger for at en registreret forventet slutdato i SHR automatisk vil medføre en fratrædelse af medarbejderen i SLS. Ligeledes vil medarbejderen automatisk blive fratrådt i SHR, når den forventede slutdato nærmer sig, såfremt medarbejderen ikke har en registreret fratrædelsesdato.
Fortsat automatisering af serviceanmodninger
For at effektivisere arbejdsgangene i SHR blev der i 2022 udviklet funktionalitet, der muliggjorde automatisk oprettelse af serviceanmodninger i HR Sag ved ansættelse af nye medarbejdere. Dette projekt fortsættes med henblik på at kunne automatisere flere af de processer der kræver oprettelse af serviceanmodninger.
Analyse af barsel
SLS ventes snarligt at implementere en ny funktionalitet til beregning af barsel. Der vil blive igangsat en analyse af hvordan denne funktionalitet bedst spiller sammen med håndteringen af barsel i Statens HR, for at sikre at data kun skal tastes i ét system.
Masseansættelser
For at effektivisere arbejdsgangen med ansættelse af mange ens ansættelser på samme tid, vil der blive pilottestet en ny funktionalitet til håndtering af masseansættelser, hvor institutionerne indsender et excelark til Statens HR og til SAM med henblik på indlæsning i Statens HR og indtastning i SLS.
Muliggøre at SAM kan håndtere registrering af delvis orlov
Det skal gøres mere effektivt at registrere orlov for de institutioner, hvor SAM varetager dele af processen. For at SAM skal kunne håndtere hele processen udvides deres rettigheder for disse institutioner i SHR, så de også kan registrere en ændring i arbejdstid i SHR, som et led i registreringen af delvis orlov.
Enklere masseopdatering af konteringsinformationer på afdelinger
For at lette arbejdet med skift af konteringsinformationer implementeres ny funktionalitet, der forbedrer integrationen mod SLS, således at ændring af konteringsoplysninger registreret på afdelinger i Statens HR altid overføres automatisk til SLS, uden behov for at en lokaladministrator skal udføre processen ”tom masseopdatering”.
Styring af overførselstidspunkt for ansættelser til SIT
For at imødekomme efterspørgslen om bedre at kunne styre oprettelser til Statens It udvikles funktionalitet, der tillader styring af, hvornår en ansættelse skal overføres til SIT til oprettelse i AD. Dette med henblik på eksempelvis at give den nyansatte god tid til at sige op på den gamle arbejdsplads, før den nye ansættelse registreres i Outlook. Ligeledes udvides der med funktionalitet, der tillader at markere, om en ansættelse slet ikke skal overføres til oprettelse hos SIT, hvis medarbejderen ikke skal benytte adgange til mail og drev.
Integration til IGA
Der forventes i 2022 at kunne etableres en integration til SIT’s nye IGA løsning for en række udvalgte institutioner. Integrationen medfører, at B-nummer og e-mail ikke skal afvente manuel oprettelse i SIT, men hurtigere sendes tilbage til HR. SIT vil herefter drive implementeringsarbejdet for overgangen af den nye løsning for alle relevante institutioner.
Bedre hjælpefunktionalitet i brugergrænsefladen
For at gøre systemet mere brugervenligt igangsættes et projekt for at undersøge, hvordan systemet i højere grad kan understøtte hjælpefunktionalitet på de enkelte skærmbilleder i form af fx mouse-over, hjælpetekster, advarselsbeskeder osv. Det vil også blive undersøgt, hvordan der kan etableres mere funktionalitet til automatisk udfyldelse af felter og bedre afgrænsning af data i valglister.
Integration til eRekruttering
For at effektivisere arbejdsgangen fra rekruttering til ansættelse, vil påbegyndes udvikling af integration til Statens eRekruttering, med forventet idriftsættelse primo 2024. Hensigten er, at oplysninger fra rekrutteringen om den kommende medarbejder vil blive overført direkte i Statens HR fra Statens eRekruttering.
Automatisk overførsel af data til mTime
For at mindske genindtastninger forventes det, at der kan etableres en automatisk overførsel af medarbejderstamdata til mTime for i højere grad at kunne genbruge data og reducere den samlede arbejdstid for oprettelse af medarbejdere på tværs af systemerne.
Automatisk lønsynkronisering
Som led i at gøre ansættelsesprocessen mere effektiv, udvides den eksisterende lønsynkroniseringsfunktionalitet, så der i højere grad sker en automatiseret lønsynkronisering af medarbejdernes faktiske løn fra SLS til SHR, fremfor at HR manuelt skal foretage denne opgave. Ligeledes bestræbes det, at funktionaliteten også løbende vil synkronisere lønoplysninger fra SLS til SHR for alle ansættelser, hvilket vil give en mere komplet oversigt af relevante ansættelsesinformationer i SHR.
Fortsat udvikling af HR rapporter
Lettere adgang til bedre rapporter til understøttelse af HR driften fortsættes i 2023, hvor det forventes, at der bliver udviklet en række nye samt tilrettet flere eksisterende rapporter i tæt samarbejde med brugergruppen.
Forbedring af SIT integration
For at forbedre arbejdsprocesserne mellem SHR og SIT fortsættes projektet fra 2022, hvor integrationen fra SHR til SIT AD skal styrkes. Der vil være fokus på fratrædelser og medarbejderændringer.
eRekruttering
Idriftsættelse af integration mellem SHR og Statens eRekruttering.
Forbedringer til skabelonfunktionalitet inkl. elektronisk underskrift og journalisering
Der vil blive set på, hvordan der kan etableres en mere velfungerende løsning, der tager højde for institutionernes behov for design og individuelle tilrettelser til ansættelseskontrakternes punkt 11. Skabelonernes indhold og omfang vil også blive gennemgået. Der vil blive søgt etableret funktionalitet til elektronisk underskrift af ansættelseskontrakter og ændringsbreve. Muligheder for at styrke integrationer til institutionernes dokumenthåndteringssystemer vil ligeledes blive undersøgt.
Rapporter
Fortsat udvikling af værdiskabende rapporter til HR administratorer og ledere.
Mere effektive processer i SHR
Et projekt med fokus på, hvordan forretningsprocesserne i SHR kan blive mere effektive for HR medarbejdere, hvor særligt arbejdet med indtastning af løninformationer ønskes forbedret .
Ibrugtagning af ny Oracle funktionalitet
Implementering af nye features fra Oracle.
Bedre udstilling af data til interessenter og kunder
Et projekt startes i 2023, hvor det skal analyseres hvordan data fra SHR bedre kan udstilles til kunder og andre interessenter.
Ændringer til fraværsregistreringer
Projekt fra 2023 skal danne grundlag for at implementere en række ændringer for fraværsregistreringer, der skal gøre det lettere og mere effektivt at lave fraværsregistreringer for HR medarbejdere.
Løbende vedligehold og modernisering af SHR
Løbende forbedring af løsningen på baggrund af input fra brugergrupper og samarbejde med leverandør.
Ibrugtagning af ny Oracle funktionalitet
Implementering af nye features fra Oracle.
Løbende vedligehold og modernisering af SHR
Løbende forbedring af løsningen på baggrund af input fra brugergrupper og samarbejde med leverandør.