Dialog og løbende forventningsafstemning
For at opnå en effektiv drift har topledelse og fagchefer en løbende dialog om de driftsnære resultater for borgere og brugere. Dialogen retter fokus på, hvordan resultaterne opnås effektivt ud fra de givne ressourcer og består af en løbende forventningsafstemning.
Topledelse og fagchefer må kunne bevæge sig problemfrit mellem den konkrete opgaveløsning og det overordnede strategiske perspektiv, og være i stand til at skifte perspektiv fra overblik til detaljer. Topledelse og fagchefer skal kunne søge løsninger i nye faglige fællesskaber, og træde ud af deres eget ansvarsområde og faglighed. Med andre ord, skal de have evnen til at lede i det flerfaglige rum.
Fagchefer skal være nærværende og synlige i den daglige drift, så de kan skabe motivation og engagement hos medarbejderne, og understøtte dem i den konkrete opgaveløsning og gribe ind, når der er behov for det.
Fagchefer og medarbejdere er sammen om at skabe mening og resultater i arbejdet gennem en løbende dialog om bl.a. forholdet mellem faglige hensyn, borgerne og samfundets behov, og institutionens strategiske målsætninger.