Dialog og løbende forventningsafstemning
For at opnå en effektiv drift skal topledelse og fagchefer have en løbende dialog om de driftsnære resultater og hvorvidt de skaber værdi for borgere og brugere, og hvordan det opnås med den mest optimale brug af givne ressourcer.
Effektiv drift forudsætter derfor en løbende forventningsafstemning, der er baseret på tillid mellem ledere, og mellem ledere og medarbejdere, samt mellem forskellige fagligheder. Dette understøttes af en dialog om ansvars- og rollefordeling, samt en kultur, der fokuser på kvalitet i opgaveløsning og værdiskabelse.
Topledelse og fagchefer skal kunne forstå både den konkrete opgaveløsning og det overordnede strategiske perspektiv, og være i stand til at skifte perspektiv fra detaljer til overblik. Alle ledere skal være åbne for at søge løsninger i nye faglige fællesskaber, og træde ud af deres eget ansvarsområde og faglighed.
Fagchefer skal være nærværende og synlige i den daglige drift, så de kan skabe motivation og engagement hos medarbejderne, og understøtte dem i den konkrete opgaveløsning og gribe ind, når der er behov for det. Fagchefer og medarbejdere er sammen om at skabe mening og resultater i arbejdet gennem en løbende dialog om bl.a. faglige og strategiske hensyn, kvaliteten af opgaveløsningen og brugernes behov.