Sammenhængende datastruktur
Registreringsrammer er den infrastruktur, der anvendes til at skabe sammenhæng mellem institutionens forskellige data.
For at dataunderstøtte institutionens og/eller koncernens samlede styringsbehov kræver det, at data fra forskellige systemer kan sammenstilles. Registreringsrammer er den infrastruktur, der anvendes til at holde styr på og skabe overblik over institutionens data på tværs af fx Økonomistyrelsens fælles administrative systemer. Registreringsrammerne giver således det samlede grundlag for såvel koncernens som institutionens styring og skal dermed tænkes sammenhængende mellem systemer og styringsbehov.
Jo mere ensartet registreringsrammerne er i de forskellige systemer, jo bedre muligheder er der for at sammenstille data. Der vil ofte ikke være tale om én identisk registreringsramme på tværs af alle systemer, men flere registreringsrammer, der kan sammenstilles på udvalgte dimensioner og dimensionsværdier som illustreret i figuren. I nedenstående figur ses, at hvert system har en registreringsramme, men ved at registrere på dimensioner som går på tværs kan data sammenstilles. Sammenkoblingen af data vil i praksis ske i LDV.

Registreringsrammer kan designes på flere måder afhængigt af institutionens styrings- og rapporteringsbehov, samt hvilket system registreringsrammen hører til. Generelt gælder det dog, at det er vigtigt, at man forholder sig til den forretningsmæssige forankring, og at man sikrer sig, at der ikke bliver bedrevet over- eller understyring. I den sammenhæng er det væsentligt at være opmærksom på, at holde registreringsrammen så simpel som muligt.
Læs mere i publikationen "Registreringsramme som styringsværktøj" om, hvordan I designer en registreringsramme, der understøtter jeres styringsbehov.
Publikationen giver en grundlæggende introduktion til, hvad registreringsrammer er, samt hvordan registreringsrammer kan designes og vedligeholdes. Det er hensigten, at publikationen kan anvendes på tværs af funktioner, der arbejder med økonomi, HR, faglig styring samt strategi, således at der fastlægges en relevant sammentænkning af registreringsrammerne på tværs af disse fagskel.
Nedenfor fremgår forskellige typer af registeringsrammer som kan supplere jeres arbejde med registreringsrammer, fx hvis I skal arbejde med den økonomiske eller tidsmæssige registreringsramme.