Løn- og omkostningsfordeling skaber gennemsigtighed
Løn- og omkostningsfordeling er med til at sikre gennemsigtighed i de statslige institutioners ressourceanvendelse, så de kan foretage prioriteringer på et oplyst grundlag.
Hvad er løn- og omkostningsfordeling?
Løn- og omkostningsfordeling er en metode til at fordele de samlede omkostninger ud på din institution, dit kontor eller din afdelings faglige aktiviteter således, at du kender enhedsomkostningen for en opgave. Med den viden kan du sikre, at ressourcerne bliver anvendt der, hvor de skaber mest værdi.
Nedenstående figur viser de naturlige fordelingstrin i en løn- og omkostningsfordelingsmodel:

Løn- og omkostningsfordelingsværktøj
Økonomistyrelsen har udviklet et værktøj til løn- og omkostningsfordeling i LDV. Forudsætningen, for at du kan bruge værktøjet, er, at du tids- og økonomiregistrerer på sammenfaldende aktiviteter eller aliasser, samt at disse kan indlæses i ressourcefordelingskuben i Navision.
Læs mere om hvordan du tids- og økonomiregistrerer på sammenfaldende aktiviteter og aliasser
Læs mere om løn- og omkostningsfordeling
Læs den tekniske vejledning til løn- og omkostningsfordeling