Regnskabsmæssige flytninger
Arbejdet med at oprette regnskaber til de ressortomlagte ministerier og styrelser kan begynde lige efter den kongelige resolution. Men du kan først tilpasse regnskabsstrukturen og flytte balanceposterne, når delingsaftalerne er på plads.
Delingsaftalerne beskriver, hvad der skal flyttes mellem de berørte institutioner. Det kan imidlertid efterfølgende være nødvendigt at drøfte den endelige regnskabsmæssige deling af balanceposter og videreført overskud. Der vil derfor typisk gå tre til fire måneder, før alle de regnskabsmæssige flytninger er på plads.
Milepæle
Processen for den regnskabsmæssige deling og tilpasning af regnskabsstrukturen indeholder følgende milepæle for de berørte ministerier:
(Tidsfristen ved hver milepæl er vejledende med forbehold for ferie m.m.)
Dag 0 |
Den kongelige resolution |
Dag 15 |
Nye ministerier, regnskabsførende institutioner og bogføringskredse er oprettet i Statens Koncernsystem (SKS) |
Dag 60 |
Frist for at fremsende blanketter for balanceflytninger |
Dag 90 |
Frist for bogføring af balanceflytninger og videreført overskud |
Dag 120 |
Statens Administration afslutter afstemning af balanceflytninger |
Faglige vejledninger og blanketter
Her finder du vejledninger og blanketter til at tilpasse regnskabsstrukturen og opsætte en registreringsramme. Vejledningerne er relevante for både nye og ændrede ministerier og styrelser.
Regnskabsstruktur
Regnskabsstruktur omhandler opsætning af virksomheder, regnskabsførende institutioner, bogføringskredse og delregnskaber. Her kan du læse mere om tilpasning af regnskabsstrukturen.
Vejledning om vedligeholdelse af decentrale stamdata (december 2015)
Vejledning om vedligeholdelse af nummerstruktur (maj 2019)
Blanketter vedrørende regnskabsstruktur:
Blanket til oprettelse af virksomhed
Blanket til oprettelse af regnskabsførende institution
Blanket til oprettelse af bogføringskreds samt betalingssystem
Registreringsrammer
Registreringsrammen er en fællesbetegnelse for den datastruktur, som anvendes til at organisere og skabe overblik over institutionens data for budget, regnskab, journaliseringsplan, faglig aktiviteter mv. Her kan du læse mere om den sammenhængende registreringsramme.
Økonomistyrelsen anbefaler, at statslige institutioner i forbindelse med ressortomlægning opsætter en standardiseret registreringsrammen. Principperne for standardisering af den økonomiske registreringsramme uddybes i følgende vejledningsmateriale.
Den økonomiske registreringsramme (juni 2019)
Vejledning om den sammenhængende registreringsramme (juni 2017)
Kender du dine styringsbehov – Overvejelser og øvelser (maj 2018)
Flytning af lønomkostninger
Håndteringen af lønomkostninger er beskrevet i vejledningen "Flytning af lønudgifter ved ressort". Her kan du finde information om flytning af lønomkostninger og vejledningen.
Flytning af balanceposter
Ved ressortomlægninger kan det ofte være nødvendigt af flytte regnskabsposter. Her kan du læse mere flytning af regnskabsposter ved ressortomlægninger
Blanketter vedrørende balanceflytninger:
Blanket for balanceflytninger på det omkostningsbaserede område
Blanket for balanceflytninger på det udgiftsbaserede område
Blanket for balanceflytninger mellem det omkostningsbaserede og udgiftsbaserede område
Blanket til flytning af overført overskud – omkostningsbaserede områder
Blanket til flytning af videreførelser – udgiftsbaserede områder
Flytning af driftsposter
Blanket til flytning af driftsposter
Kontaktoplysninger
Her finder du kontaktoplysningerne, hvis du har spørgsmål til regnskabsmæssige flytninger.