Pris- og lønforudsætninger
Læs nærmere om bevillingslovenes pris- og lønforudsætninger.
Som grundlag for udarbejdelsen af finanslovforslaget for 2023 er der foretaget en opregning af budgetoverslagsårene på finansloven for 2022 til det forventede pris- og lønniveau i 2023. Pris- og lønforudsætningerne tager som vanlig afsæt i forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, maj 2022. Majredegørelsen er offentliggjort på www.fm.dk.
De pris- og lønindeks, som udgør udgangspunktet for opregningen til 2023-niveau, fremgår af tabellen.
Pris- og lønopregningen består af to elementer:
- En niveaukorrektion sfa. nye skøn over udviklingen fra 2021 til 2022.
- Et skøn over udviklingen fra 2022 til 2023
Den samlede opregning tager således højde for reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i forhold til opregningen på sidste års finanslov.
|
Niveaukorrektion |
Skøn 2022-2023 |
Samlet opregning |
Statsligt lønindeks |
0,2 |
2,7 |
2,9 |
Tilpasningsprocent +1,7 |
- |
2,7 |
2,7 |
Tilpasningsprocent+2 |
- |
3,0 |
3,0 |
Satsreguleringsprocent |
- |
2,7 |
2,7 |
Afdæmpet reguleringsprocent (satsreguleringsprocent) |
- |
1,95 |
1,95 |
Afdæmpet reguleringsprocent (satsreguleringsprocent + 1,7) |
|
1,95 |
1,95 |
Forbrugerprisindeks |
3,7 |
1,8 |
5,5 |
Nettoprisindeks |
4,8 |
2,2 |
7,0 |
Anlægsindeks |
5,51) |
2,3 |
7,8 |
Vejindeks |
11,51) |
2,3 |
13,8 |
Generelt pris- og lønindeks |
1,6 |
2,3 |
3,9 |
1) Niveaukorrektionen i anlægs- og vejindekset omfatter en samlet niveaukorrektion for 2021 og 2022.
Til brug for fastprisberegninger, herunder i aktivitets- og virksomhedsoversigterne på finansloven, er der behov for at se på den faktisk konstaterede pris- og lønudvikling. Se udviklingen i de indeks, der anvendes ved fastprisberegninger her.